Het bijzondere verhaal van JOB (18 maart 2020)

corona kent ook de betekenis van een kroon, hier een beeld uit Den Haag van een kroon met een scherpe pijl er door heen.

corona also knows the meaning of a crown, here an image from The Hague of a crown with a sharp arrow through it.

woorddefinitie: Corona is een Latijnse meisjesnaam. Het betekent `kroon`. Extra info: Waar wordt het gebruikt? De naam Corona wordt voornamelijk gebruikt in Duitsland.

word definition: Corona is a Latin girl name. It means 'crown'. Extra info: Where is it used? The name Corona is mainly used in Germany.

Everywhere in the world, many public spaces close the doors for visitors due to CORONAVIRUS

Overal in de wereld sluiten vele publieke ruimtes de deuren voor bezoekers i.v.m. CORONAVIRUS

Rijswijk, di en wo 17 en 18 mrt. 2020 

Na het verschijnen van het Coronavirus en het constateren  van heel veel pijn, zorgen en ongerustheid in Nederland, of eigenlijk nu in de hele wereld, duik ik opnieuw in het boek van Job.
 
Want in welk verhaal worden immers beter werkelijke pijn, angst en ongerustheid geïllustreerd? 
 
Dus ontstond bij mij  nog iets meer de behoefte om over dit verhaal, een verhaal dat mij nog ieder moment erg raakt met jullie te delen. 
 
Helemaal op dit moment, omdat ik nu zelf met een behoorlijke pijn in mijn linker been kan worden geconfronteerd. Mijn linker been is een heel pijnlijk been geworden.
 
Ik kan er gelukkig nog wel op staan en even mee naar de wc gaan, maar ik ben blij als ik dan weer terug in mijn bed ben. En dan leg ik mijn been te rusten op een  kussen en voel ik hoe het in mijn bovenbeen pijnlijk aan het kloppen is. Af en toe draai ik dan op mijn rechter zij in feuteshouding en soms lukt het me dan om de pijn even niet te voelen. Soms lukt dat dan, vergeet ik de pijn en val ik in slaap. En wanneer ik dan weer wakker word, dan ben ik blij voor mijn pijn die er even niet meer was. 
 
Daarom hier nog iets meer van uitleg over dit zeer bijzondere verhaal
 
Na de test waar God vanaf wist, stelde satan Job tot 2x zeer sterk op de proef    (Job 1:6-11 en Job 2:1-6) 
 
Na de eerste proef raakte Job dus al zijn rijkdom kwijt 
Job verloor in 1x al zijn kinderen (7 zoons + 3 dochters)  en daarbij nog al zijn vee (Job 1:12-19 /reactie  Job 1:20-22 op het 1e  voorval) 
 
We lezen hier: Toen stond Job op, scheurde hij al zijn kleren kapot als een teken van zijn grote verdriet en schoor hij vervolgens zijn hele hoofd kaal en viel hij op de grond neer. (Job1:20) 
 
Maar we vernemen ook dat Job vervolgens werd
geconfronteerd met een vreselijk pijnlijke ziekte. 
Zie Job 2:7 /2e reactie Job 2:8)
 
De vrouw van Job adviseerde haar man toen maar om God gewoon te gaan vervloeken en maar gewoon te gaan sterven. (Job 2:9) 
Maar dat vond Job dus gewoon dom gepraat van zijn vrouw. (Job 2:10) 
 
En dan vernemen we vervolgens dus  in Job 2:11 dat er 3 vrienden Job gaan bezoeken. Zij dragen de namen  Elifaz, Bildad en Sofar en komen uit verschillende plaatsen.
Toen zij Job eindelijk herkenden schrokken ze heel erg, huilden vreselijk, scheurden hun kleren aan stukken en gooiden zand in de lucht. (Job 2:12) en
7 dagen en nachten zaten ze toen bij Job op de grond en zeiden ze helemaal niets want zij zagen dat het gebruik van woorden heel veel tekort schoot. (Job 2:13)
 
En dan verbreekt Job dus opeens die stilte en vertelde hij zijn vrienden dat hij eigenlijk nooit geboren had moeten worden. (Job 3) 
1 van zijn opmerkingen: "Waarom geeft God ongelukkigen licht en bedroefden leven? (Job 3:20-21)" 
Dan de 1e reactie van een vriend: Kan je het nog wel verdragen als ik nu tot je spreek, maar wie zou nu nog kunnen zwijgen?  (Job 4:1-2)
 

Als God niet eens zijn eigen boodschappers kan vertrouwen  en zelfs zijn engelen fouten maken, zal hij dat dan wel kunnen bij stoffelijke wezens, die in lemen hutten wonen en die nog gemakkelijker dan  motten kunnen worden doodgedrukt? (Job 4:18-19)

Elifaz geeft vervolgens  aan Job de raad: Ga naar God en leg Hem je situatie voor. (Job 5:8)

 

Hans: ik viel in slaap en wordt wakker door de basonet van mijn vriend Henk. Hoe het kan begrijp ik niet. 

 

En ik vervolg met een van de vele reacties van Job die dan bijvoorbeeld zegt tot zijn vrienden:

Mijn broeders zijn net zo onbetrouwbaar als een beek die stijgt als er ijs en sneeuw liggen, maar verdroogt wanneer het heet wordt. (Job 6:16-17)

Rijswijk, Tue and Wed Mar 17 and 18. 2020

After the appearance of the Coronavirus and the discovery of a lot of pain, worry and anxiety in the Netherlands, or in fact now all over the world, I dive into Job's book again.

 

Because after all, which story better illustrates real pain, fear and anxiety?

 

So there was a little more need for me to share with you about this story, a story that still touches me every moment.


Especially at this moment, because now I myself can experience a considerable pain in my left leg. My left leg has become a very painful leg.

 

Fortunately I can still stand on it and go to the toilet with me, but I am happy when I am back in my bed. And then I rest my leg on a pillow and feel how it is throbbing in my upper leg. Every now and then I turn on my right side in a bad position and sometimes I manage not to feel the pain. Sometimes I succeed, I forget the pain and I fall asleep. And when I wake up again, I am happy for my pain that was gone for a while.

 

 

Therefore here a little more explanation about this very special story.

 

After the test that God knew about, Satan tested Job up to 2x very strongly (Job 1: 6-11 and Job 2: 1-6)

 

So after the first trial, Job lost all his wealth.
Job lost in 1 time all his children (7 sons + 3 daughters) and all his cattle (Job 1: 12-19 / reaction Job 1: 20-22 on the 1st incident)

We read here: Then Job got up, ripped all his clothes as a sign of his great sorrow, and then shaved his entire head and fell to the ground. (Job1: 20)

But we also learn that Job subsequently became
facing a terribly painful disease.
See Job 2: 7 / 2nd reaction Job 2: 8)

 

Job's wife then advised her husband to just curse God and just die. (Job 2: 9)
But Job thought that was just silly talk from his wife. (Job 2:10)

 

 

And then we learn in Job 2:11 that 3 friends are going to visit Job. They bear the names Elifaz, Bildad and Sofar and come from different places.

When they recognized Job, they were very shocked, cried terribly, tore their clothes and threw sand in the air. (Job 2:12) and

for 7 days and nights they sat on the floor with Job and said nothing at all because they saw that the use of words was very lacking.

(Job 2:13)


And then Job suddenly breaks that silence and tells his freinds  that he should never have been born. (Job 3)

1 of his comments: "Why does God give unfortunate light and sorrowful life? (Job 3: 20-21)"

 

Then the 1st response from a friend: can you still bear it if I speak to you now, but who could be silent now? (Job 4: 1-2)

 

If God cannot even trust his own messengers and even make mistakes with his angels, will he be able to do so with physical beings who live in mud huts and who can be crushed even more easily than moths? (Job 4: 18-19)

Eliphaz then advises Job: Go to God and explain your situation to Him. (Job 5: 8)

 

Hans: I fell asleep and wake up to the basonet of my friend Henk. I don't understand how it is possible.

 

And I continue with one of the many reactions from Job who then says for example to his friends:

My brothers are just as unreliable as a stream that rises when there is ice and snow, but dries up when it gets hot. (Job 6: 16-17)

Vervolg: Tekst uit het boek Job 6

Gunde God mij maar datgene waar ik het meest naar verlang, te worden verbrijzeld en te worden bevrijd uit zijn pijnlijke greep.

Dan zou ik toch nog troost vinden, vreugde kennen, ondanks deze ondraaglijke pijn, want de woorden van de heilige God heb ik niet verwaarloosd.

 

Och, waarom houdt mijn kracht mij nog op de benen?

 

Hoe kan ik geduld opbrengen  te wachten tot de dood?

Ben ik soms zo sterk als een steen?

Is mijn lichaam soms van koper?

Ik ben echt volkomen hulpeloos en heb geen enkele hoop meer!

Wie geen medelijden met een vriend die lijdt, toont geen ontzag voor de Almachtige 

( Job 6:8-14) 

 

Bij het naar bed gaan denk ik steeds: Was het maar weer ochtend

en dan lig ik te woelen tot het weer licht wordt. (Job 7:4)

Ik moet praten over wat mij kwelt.

Ik moet mijn verbitterde gevoelens kunnen uiten! (Job 7:11)

 

Hier zie ik dus duidelijk dat Job zijn pijnlichaam naar buiten brengt.

Maar wat kan de ander daar mee? 

 

 

Dan spreekt dus zijn vriend Bildat tot Job:

Hoe lang ga je nog zo door Job? 

(Job 8:2)

Wij werden gisteren geboren en weten haast niets. Onze tijd op aarde glijdt als een schaduw voorbij. (Job 8:9)

Een mens zonder God  vertrouwd op een spinnenweb. Alles waarop hij steunt, stort onder hem ineen. Als hij veilig in zijn huis denkt te zijn, stort het in.

( Job 8:14-15)

 

De mensen die jou haten,

zullen met schaamte worden vervuld

en de Goddelozen zullen worden vernietigd.

( Job 8:22)

 

Waar Job uiteindelijk op Bildad reageerd:

Natuurlijk, dat weet ik ook wel.  Je verteld mij niets nieuws. Hoe zou een mens ooit rechtvaardig kunnen zijn in de ogen van God?

( Job 9:2)

Onschuldig en schuldig,

het is voor Hem gelijk,

want Hij vernietigd beiden.

Hij spot met de wanhoop van de onschuldige, wanneer die wordt getroffen door rampen.

Als de hele wereld in de handen is van goddelozen, verblindt God de ogen van de rechters.

Als Hij het niet is die dat doet,

wie is het dan wel?

(Job 9:22-24)

Laat Hij toch ophouden mij te slaan, zodat ik niet langer in angst voor Zijn straf hoef te leven! (Job 9:34)

 

Ach denkt U er toch alstublieft aan,

dat ik slechts van stof ben gemaakt,

wilt u mij al zo snel weer tot stof veranderen? ( Job 10:9)

 

Toen U mij maakte,

was U al van plan mij te straffen als ik zou zondigen. 

(Job 10:13-14)

 

Uiteindelijk antwoord de 3e vriend Sofar tot Job:

Deze woordenvloed vraagt gewoon om een antwoord! Iemand heeft toch geen gelijk alleen maar omdat hij zoveel praat? Moet ik me stilhouden, terwijl ik je hoor zwetsen?? ( Job 11:2). 

Ken jij de gedachten en plannen van God? 

(Job 11:7)

Dat een gewone sterveling wijs kan worden, is net zo onmogelijk als dat een ezelsveulen als mens ter wereld komt. (Job 11:12)

 

En toen dacht ik dus aan dat vreemde beeld in het centrum van Den Haag. 

Een vrouw-man met op het hoofd een soort veutes van mens met vreemd dieren-hoofd i.p.v. mensenhoofd op het hoofd. Zou de maker soms ook deze tekst van Job 11:12 gekend hebben?

Next: Text from the book of Job 6

If only for what I long for most, God would allow me to be crushed and delivered from his painful grip.

 

Then I would still find comfort, knowing joy, despite this excruciating pain, because the words of the saint I have not neglected God.

 

Oh, why does my strength still keep me going?

 

How can I be patient waiting for death?

Am I sometimes as strong as a stone?

Is my body made of copper?

I am absolutely helpless and have no hope whatsoever!

Whoever does not feel sorry for a friend who suffers shows no respect for the Almighty

(Job 6: 8-14)

 

When I go to bed I always think:

If only it was morning again

and then I'm tossing until it gets light again. (Job 7: 4)

I have to talk about what torments me.

I must be able to express my bitter feelings! (Job 7:11)

 

So here I see clearly that Job brings out his body of pain.

But what can the other do with that?

 

So then his friend Bildat speaks to Job:

How long will you go on like this for Job?

(Job 8: 2)

We were born yesterday and know almost nothing. Our time on earth glides past like a shadow. (Job 8: 9)

 

A man without God relies on a spider web. Everything he relies on collapses beneath him. If he thinks he is safe in his house, it will collapse.

(Job 8: 14-15)

 

The people who hate you,

will be filled with shame

and the wicked will be destroyed.

(Job 8:22)

 

Where Job finally reacted to Bildad:

Of course, I know that too.

You don't tell me anything new. How could a man ever be righteous in the eyes of God?

(Job 9: 2)

Innocent and guilty,

it is the same for Him,

for he destroys both.

He mocks the innocent's despair when he is hit by disasters.

 

When the whole world is in the hands of the wicked, God blinds the eyes of the judges.

If it isn't He who does that,

who is it then?

(Job 9: 22-24)

Let Him stop beating me so that I no longer have to live in fear of His punishment! (Job 9:34)

 

Ah please remember,

that I am only made of cloth,

will you turn me back to dust so soon? (Job 10: 9)

 

When You Made Me,

did you intend to punish me for sinning?

(Job 10: 13-14)

 

Finally Sofar's 3rd friend answers to Job:

This flood of words just asks for an answer! Someone is not right just because he talks so much? Should I keep quiet while I hear your nonsense?? (Job 11: 2).

Do you know the thoughts and plans of God?

(Job 11: 7)

 

It is just as impossible for an ordinary mortal to become wise as for a human foal to be born. (Job 11:12)

 

And then I thought of that strange image in the center of The Hague.

A woman-man with a kind of veal of man with strange animal head on head instead of human head on head. Could the maker have also known this text from Job 11:12?

AND LIFE IS OVER THERE

see: https://www.femmyotten.nl/

EN HET LEVEN IS DAAR OVER

Maar de Goddelozen zullen niet kunnen ontsnappen, hun enige vooruitzicht is de dood. (Job 11:20)

En daarop antwoordde Job dus aan Sofar en zijn andere 2 vrienden:

Werkelijk, jullie hebben de wijsheid in pacht! Wanneer jullie sterven, zal het gedaan zijn met de wijsheid!

(Job 12:1-2)

(Voor mij is dit een prachtig antwoord van Job!) 

 

But the Wicked cannot escape, their only prospect is death. (Job 11:20)

 

And so Job replied to Sofar and his other 2 friends:

Really, you have the wisdom in your hands! When you die, wisdom will be over!

(Job 12: 1-2)

(For me this is a great answer of Job!)

Waarom ik deze opmerking zo waardeer?

 

Ik heb zelf, gelijk aan Job, ook heel veel moeite met juist de mensen die allemaal in koor willen roepen dat zij het toch echt allemaal zo veel en veel beter weten en dat terwijl dit eigenlijk helemaal niet zo is.

Maar ook Job trapt hiermee tegen de Heilige Huisjes van zijn vrienden. 

Ik lees graag verder: Job spreekt nu tot zijn 3 vrienden die hebben gesproken in Job12:3. 

 

Maar ik weet ook wel het een en ander, ik ben echt niet minder dan jullie. De dingen die jullie hebben gezegd zijn zo algemeen dat iedereen mij die wel kan vertellen. 

 

In Job 12:5-6 lees: Zij die in welvaart leven, maken degenen belachelijk die maar net hun hoofd boven water kunnen houden.

De tenten van de rovers worden met rust gelaten en zij die God uitdagen, menen Hem de wet te kunnen voorschrijven. 

In Job 12:13 Maar alleen God heeft de ware wijsheid en de kracht. Alleen bij Hem kunnen we terecht voor raad en inzicht. 

In Job 12:22Hij legt de geheimen van de diepe duisternis bloot en verjaagd licht met donkere schaduwen (Ik vind dit dus een prachtige beeldspraak) 

Job concludeert verder over zijn 3 vrienden in Job 13:4-9

Jullie proberen mij leugens aan te praten. Jullie zijn een stelletje kwakzalvers. Houd je alsjeblieft stil! 

Dat zou meer getuigen van wijsheid. 

Luister nu maar eens naar mij, naar mijn argumenten en pleidooi. 

Blijven jullie net doen alsof jullie namens God spreken, hoewel Hij nooit de dingen heeft gezegd die jullie Hem in de mond leggen? 

Zou God willen dat jullie Hem helpen door de waarheid voor Hem te verdraaien? 

Dachten jullie dat Hij jullie niet door heeft? 

Of denken jullie soms dat God net zo gemakkelijk te bedriegen is als mensen?

 

Job13:23-24Zeg mij toch wat ik precies verkeerd heb gedaan. Maak mij duidelijk wat mijn zonde is! Waarom verbergt U zich voor mij? U beschuldigt me van kwade dingen en haalt alle zonde uit mijn jeugd weer naar boven, (Job 13:26) (dit herken ik van mijzelf) 

Uit Jobs gedachte over de mens:

Oh God, verborg je mij maar tussen de doden en vergat je mij maar tot je toorn was bedaard.

Liet je mij maar links liggen om pas na enige tijd weer aan mij te denken. Als een mens sterft, zal hij dan weer herleven? Die gedachte zou mij hoop kunnen geven tijdens mijn harde bestaan, dan zou ik uitzicht hebben op verlossing.  (Job 14:14-16)

Je keert je tegen de mens en hij verdwijnt gewoon van aarde.  Je geeft hem een oud en gerimpeld gezicht en stuurt hem dan weg. Hij weet nooit of zijn kinderen het ver zullen brengen of dat zij falen en ten val komen. Hij merkt het niet. Voor hem is er alleen pijn en verdriet. (Job 14:20-22)

Daarop spreekt Elifaz weer tot Job:

Why do I appreciate this comment so much?


Like Job, I also have a lot of trouble with the people who all want to shout that they really all know so much and much better, even though this is not the case at all.

 

But Job also kicks this against the Holy Houses of his friends.

I like to read on: Job now speaks to his 3 friends who spoke in Job12: 3.

 

But I also know a few things, I am really no less than you. The things you have said are so general that anyone can tell me.

 

In Job 12: 5-6 read: Those who live in prosperity ridicule those who can barely keep their heads above water.

The robbers' tents are left alone, and those who challenge God believe they can prescribe the law.

 

 

In Job 12:13 But only God has true wisdom and power. Only with Him can we go for advice and insight.

In Job 12:22 He uncovers the secrets of the deep darkness and dispels light with dark shadows

(So I think this is a beautiful imagery)

Job further concludes about his 3 friends in Job 13: 4-9

You try to talk to me about lies. You are a bunch of quacks. Please keep quiet!

That would be more evidence of wisdom.

Now listen to me, my arguments and plea.

 

Do you keep pretending to speak on behalf of God even though He never said the things that you put in your mouth?

Would God want you to help Him by twisting the truth for Him?

Did you think He didn't notice you?

Or do you sometimes think that God is as easy to deceive as humans?

 

Job13: 23-24 Please tell me what exactly I did wrong. Make it clear to me what my sin is! Why are you hiding from me? You accuse me of evil things and bring back all the sin of my youth (Job 13:26) (I recognize this from myself)
From Job's thought about man:

Oh God, just hide me between the dead and forget about me until your wrath has subsided.

You left me to think about me again after a while. If a man dies, will he revive again?

That thought could give me hope during my hard existence, then I would have prospects of redemption. (Job 14: 14-16)

You turn against man and he just disappears from the earth. You give him an old and wrinkled face and then send him away. He never knows if his children will go far or if they fail and fall. He does not notice. For him there is only pain and sorrow.

(Job 14: 20-22)
Then Eliphaz speaks again to Job:

Maar eerst even de betekenis & definitie van Elifaz

 

Elifaz „de Themaniet” = zoon van Theman, de achterkleinzoon van Ezau (Gen. 36:10 vv.),

de eerste en aanzienlijkste onder de drie vrienden van Job, die de toon aangeeft, waarmede de andere verder instemmen. Terwijl hij van het gewone menselijke begrip der gerechtigheid uitgaat, meent hij dit onbeperkt op God te mogen overdragen, en in plaats van aan de buitengewone handelwijze van God met Job, zijn ervaringen, zijn begrippen te toetsen, maakt hij datgene, wat hij reeds heeft, tot maatstaf voor het nieuwe, wat hem in Jobs lot te gemoet komt, en wil niet leren, horen, ontvangen, maar onderwijzen en oordelen.Zo blijft hij bij het besluit: daar God rechtvaardig is, kan Hij slechts de onrechtvaardige mens straffen; wie aldus gestraft wordt is een onrechtvaardig mens. Elifaz laat zich veel op zijn ouderdom en zijn ervaring voorstaan (15: 10), en grondt zijn beschouwingen deels op een bijzondere goddelijke openbaring, die hem in een droom ten deel is gevallen, maar die hij slechts niet op zichzelf weet toe te passen (hoofdstuk. 4), deels op wijze zinspreuken van de ouderen (15:20 vv.), die echter niet onbepaald als waarheid mogen gelden. Nadat hij in zijn beide eerste redeneringen algemene, deels onloochenbare waarheden uitgesproken en verschonend hare persoonlijke toepassing aan Job zelf heeft overgelaten, bevestigt hij in zijn derde redenering (hoofdstuk. 22) nog harder dan de twee andere vrienden, regelrecht de schuld van Job en verwijt hem geheel willekeurig zulke overtredings- en nalatigheidszonden, waarvan Job wel het meest verwijderd was, en in plaats van door de tegenwerpingen van Job verder tot erkenning te komen, bevestigt hij zich altijd meer in zijn opgevat stelsel. Als de woordvoerder en de schuldigste van de drie vrienden wordt hij door God uitdrukkelijk te recht gewezen (42: 7).

 

But first, the MEANING & DEFINITION of Elifaz

 

Eliphaz "the Themanite" = son of Theman, the great-grandson of Esau (Gen. 36:10 ff.),

The first and most important of the three friends of Job, who indicates the tone with which the others agree further. While assuming the ordinary human understanding of righteousness, he thinks that he can transfer this to God indefinitely, and instead of testing his experiences, his concepts, against the extraordinary behavior of God with Job, he makes what he already has as a measure of what is new in Job's destiny, and does not want to learn, hear, receive, but teach and judge. Thus he sticks to the decision: Since God is just, He can only punish the unrighteous man; who is thus punished is an unjust man. Eliphaz takes great pride in his old age and experience (15: 10), and bases his reflections partly on a special divine revelation, which he has been given in a dream, but which he only knows how to apply to himself. chapter 4), partly in the sense phrases of the elderly (15:20 ff.), which however may not count indefinitely as truth. After leaving general and partly undeniable truths pronounced and justifying his personal application to Job himself in both his first reasoning, in his third reasoning (chapter 22) he confirms even more harshly than the other two friends, Job's guilt and reproach He is quite arbitrary of such transgression and negligence sins from which Job was most distant, and instead of gaining further recognition through Job's objections, he always affirms himself more in his conceived system. As the spokesman and guilty of the three friends, he is expressly righted by God (42: 7).

Job 15

Elifaz spreekt tot Job: e wordt beschouwd als een wijs man, maar je spreekt alleen maar niets zeggende woorden. Je bent gewoon een druktemaker! Het is  niet goed om zo te spreken, zulke woorden hebben geen enkele waarde. Je vertekend de ware toewijding aan God en je hebt geen ontzag voor Hem: Jouw zonden vertellen je mond wat hij moet zeggen: je spreekt met tong van een listig man. Daardoor veroordeel jij jezelf en niet ik, de woorden die je spreekt, getuigen tegen je. Ben je soms de eerste mens, werd jij geboren voordat de heuvels werden geschapen? Ken jij de verborgen beslissingen van God? Heb jij soms de wijsheid in pacht? 

En weet je meer dan wij? Begrijp jij meer dan wij kunnen begrijpen?

Aan onze kant staan wijze, bejaarde mannen die zelfs ouder zijn dan je vader. Is Gods troost niet genoeg voor jou?Zijn zijn woorden niet vriendelijk tegen jouw gesproken?Waarom laat jij je meeslepen door je zondige hart en vlammen je ogen zo?Je keert je tegen God en beschuldigt Hem in het wilde weg! Welk mens op aarde kan zo rein en rechtvaardig zijn als jij zegt?Als God zelfs de engelen niet volledig vertrouwt en zelfs de hemelen in zijn ogen niet volkomen rein zijn, waar blijt de mens dan met zijn verdorvenheid en zondigheid? de mens, die de zonde drinkt alsof het water is.Luister, ik zal je verklaren wat ik heb gezien en wat bevestigd wordt door de ervaringen van wijze mannen, die dit kregen overgeleverd van hun vaders (onze voorouders, die als enigen het lang kregen toegewezen): Een goddeloos mens heeft zijn hele leven met moeilijkheden te kompen. De geweldpleger heeft slechts enkele jaren de tijd. Hij wordt geplaagd door angstaanjagende geruchten en wanneer hij eindelijk rust heft gevonden , wordt hij aangevaleen door rovers. Hij gelooft niet dat hij nog ooit de duisternis kan ontvluchten en leeft voortdurend met de angst dat hij wordt vermoord. Hij dwaalt rond, betelend om voedsel. Zijn leven wordt beheerst door voortdurende angst, spanningen en vertwijfeling. Zijn vijanden overwinnen hem als een koning die klaarstaat voor de strijd. Gewapend met zijn zwaarbeslagen schild balt hij zijn vuist tegen God. Hij daagt de Almachtige uit en vlat Hem koppig aan. ( Job 15:1-26)

Job 15

Eliphaz speaks to Job: e is considered a wise man, but you only speak meaningless words. You are just a pressure maker! It is not good to speak like that, such words have no value whatsoever. You distort the true devotion to God and you have no respect for Him: Your sins tell your mouth what to say: you speak with a cunning man's tongue. Therefore you condemn yourself and not me, the words you speak testify against you. Are you sometimes the first human, were you born before the hills were created? Do you know the hidden decisions of God? Do you sometimes have the wisdom in your hands?

And do you know more than we do? Do you understand more than we can understand?

On our side are wise, elderly men even older than your father. Is not God's comfort enough for you? Are His words not kindly spoken to you? Why do you let yourself be carried away by your sinful heart and your eyes so flare? You turn against God and accuse Him at random! What man on earth can be as clean and righteous as you say? If God does not fully trust even the angels and even the heavens in his eyes are not completely clean, where is man pleased with his wickedness and sinfulness? man who drinks sin as if it were water. Listen, I will explain to you what I have seen and what is confirmed by the experiences of wise men, who received this from their fathers (our ancestors, who were the only ones to get it long. Assigned):

A wicked person has difficulties throughout his life. The perpetrator has only a few years. He is haunted by terrifying rumors and when he finally finds peace, he is attacked by robbers. He does not believe he will ever be able to escape the darkness and is constantly living with the fear of being killed. He wanders about begging for food. His life is dominated by constant fear, tension and despair. His enemies overcome him as a king ready for battle. Armed with his heavy-duty shield, he clenches his fist against God. He challenges the Almighty and stubbornly assaults Him. (Job 15: 1-26)