Oordelen zonder hart en geweten
Het is voor mensen mogelijk dat zij oordelen zonder hart of geweten en daar dan mee bedenken dat ze het allemaal geweldig doen. Maar eigenlijk leven die mensen dan in angst en achterdocht.
Waar ze dan bang voor zijn?
Vrijwel zeker voor hel en verdoemenis, omdat hen eens sprookjes werden verteld waar ze werkelijk geen touw aan vast konden knopen. En de kans zeker aanwezig is dat zij zelf eens slachtoffer waren van zeer slechte voorbeelden. Dit is iets waar de meeste mensen in Nederland zich helaas aan vast willen houden. Er zijn mensen die bewust aan iemand anders willen beweren dat hun leven werkelijk verschrikkelijk is, uitzichtloos en onbegonnen en dat er nog maar een kans of hoop in het leven bestaat en dat is dat is dan te geloven in hun zogenaamde wijze raad. Deze mensen zullen zijn als de slang van het verhaal uit Adam en Eva. “Luister maar naar mij, want ik zie de waarheid, als je naar mij luistert dan zie je pas echt hoe de wereld in elkaar zit met goed en kwaad. “ Maar bedenk je dan alsjeblieft van wie het je zegt en dat het zeker geen zuivere koek zal zijn. “jouw pijnlichaam” is voor de slang een heerlijke lekkernij, iets waarmee hij zijn eigen verdrietige ellende dan heel eventjes kan verdoven en dezelfde werking heeft als een man die naar een prostituee gaat om hem tegen betaling op een prettige manier van zijn erectie afhelpt. Uiteraard is een lijfelijke daad zonder te verkeren in de onvoorwaardelijke geest, een heel andere daad dan wanneer men had willen verkeren in werkelijke liefde. Ook al heeft zich door de daad een bevruchting plaats gevonden. Wanneer de geest er niet aanwezig heeft kunnen zijn, zal deze altijd ontbreken of zoek zijn. De vrucht zal dan alleen op zoek moeten gaan naar werkelijke liefde en deze natuurlijk ook niet aan kunnen treffen in de vaak erg beschadigde ouder. In de maatschappij wordt er vaak grootschalig ingegaan op angst van mensen en met een beetje pijn vermengd zullen zij producten willen gaan verkopen. Men speelt dan in op gevoelens van angst. En men wil zich afvragen: “Wat zou er gebeuren wanneer onze zonde uit zal komen? Zal het leven dan nog enkele zin hebben? En ze verblijven daarmee in grote angst en onzekerheid.
Hoe het hart gekweld kan worden?
Mensen kwellen het hart der liefde door het te zullen gaan negeren. Dus mensen: Al vorens jullie van mening zijn om iemand anders te willen gaan veroordelen, bedenk je dat dan maar eens heel erg goed. Negeren gaat in de meeste gevallen werkelijk gepaard met erg negatieve energie. En bedenk je dan van wat je dan wilt met die negatieve energie.Wil je dat die negatieve energie jouw leven gaat bepalen of laat die negatieve energie je met rust? We kunnen concluderen dat het negeren van gevoelens die uit een gevoel van werkelijke liefde, voortdurend in je lijf aanwezig zal zijn. Het zal sluimeren en men zal willen vermoeden dat het gaat om een "Pijnlichaam" en die helaas weerspiegeld zal worden in de kinderen die er uit voort kwamen. Ik ken een sterk voorbeeld hier van. Er was eens een familie met een heel groot familiegeheim dat niemand anders mocht weten. Het geheim werd beklonken met veel menselijke afspraken. "We praten er niet meer over!" Maar toch bleek deze afspraak niet te werken. Zodra hier het kind een relatie kreeg met iemand van buiten de familie, was vrijwel het eerste dat ze prijs gaf dat hele grote familie geheim. Op de een of andere manier wist het kind dat het niet een goed geheim kon zijn en greep het daarom ook de eerste de beste kans aan om het werkelijk naar buiten te brengen. Te zeer had zich er een werkelijke beschadiging in de familie voor gedaan en werd ieder familie lid hier nog steeds iedere dag mee geconfronteerd. Het ging hier over een conflict van ontrouw dat meer dan 7 jaren had voortgeduurd en dat kon natuurlijk onmogelijk zomaar vergeten worden door de getroffenen. Natuurlijk kan een mens zichzelf van alles wijsmaken, maar de geest zal er niet mee akkoord gaan en zal van zich laten horen in de vorm die het zal willen verkiezen. De getroffene kreeg dus een onmogelijke hoofdpijn die haar dag in dag uit wist te treffen. En toen diende er zich de mogelijkheid aan, om degene die achter het familiegeheim was gekomen, langzaam maar zeker de familie uit te gooien. Met alle creatieve middelen hielden zij zich toen met de hele familie bezig om ”de grote stoorzender“ voorgoed te doen laten verwijderen. Een zondebok kan in dit geval werkelijk “wonderen” verrichten en kan doen laten lijken dat het probleem geheel ergens anders had gelegen. Maar niets was natuurlijk minder waar. Feitelijk is het niet meer of minder dan het slechts verdoven van het probleem en je dan dus bewust te gaan richten op een geheel andere situatie. Dit soort situaties komen werkelijk meer dan eens voor. Het is pijn en schade die men oploopt en die niet bij de kern wordt aangepakt. Gewoon omdat de mens vaak absoluut niet tot dit besef in staat zal zijn. Natuurlijk ben ik ook een mens en zal ik met exact hetzelfde te maken krijgen. Het is dan ook alleen te danken aan het feit dat ik vertrouwen heb en een zeer sterk gekregen heb en dat hieruit mijn betekenis van werkelijke liefde is terecht gekomen. Hierin verbeeld ik mezelf helemaal niets en ben ik eigenlijk niet in staat om voor mezelf te zorgen. Ik heb dus liefde van anderen nodig, maar het allermeest heb ik een geloof nodig. Een geloof dat mij een doel in mijn leven geeft.
Zeker weten of vraagstelling
Bij woordegebruik zullen we altijd te maken krijgen met het werkelijk zeker weten of de vraagstelling. Dit is een opmerkelijk gegeven en ik kwam hier op doordat ik op 20 mei 2013 las over bepaalde beweringen die er in de zogeheten ochtendvoeding werden gedaan.
Zo las ik in het onderdeel van week 9, dag 1, en dit handeld dus over Het visioen van de gouden kandelaar en de twee olijfbomen. Geduid in Elfezen 1:17; Zacharias 4:1-5 en Openbaringen 1:2 en Openbaringen 9-12
en kwam ik op deze dag 3 soorten van vraagstellingen tegen
- Of we ons een beeld kunnen bedenken? - gesloten vraagstelling
- Wat zijn eigenlijk die 7 lampen? - open vraagstelling
- Ben je het er mee eens? - gesloten vraagstelling
Deze vraagstelling doet mij zeer plezierig aan.
Er straalt voor mij ook een bepaalde kracht van uit.
We hoeven dus niet zomaar iets aan te nemen of iets werkelijk zo is als het beschreven staat
Verder kom ik een grote openbaring tegen wanneer ik een gebruik van het woord typologie tegen kom.
Wat is eigenlijk typologie?
Ik haal mijn woordenboek tevoorschijn en lees vervolgens 2 betekenissen:
- De leer in personen en gebeurtenissen ( uit de Bijbel)
- De leer van de karaktertypes
Tegelijkertijd zie ik woorden als:
- typograaf = de man die bepaald hoe er gedrukt zal worden volgens een bepaalde leer
- typologie = wijze waarop iets gedrukt wordt
Ik kijk verder en dan zie ik dus staan KARAKTER of karaktertypes
Ik wil nu dus weten wat een KARAKTER is en zoek de betekenis op.
KARAKTER kent dan 4 verschillende betekenissen en dat zijn:
- ingegrift teken; schriftteken; CHINESE KARAKTERS; symbool
- eigenaardige kenmerkends van een zaak
- imborst. geaardheid
- toneelpersonage
Ik kom dus nu werkelijk uit op het gegeven van een TONEELPERSONAGE en op de Chinese taal met de zogeheten CHINESE KARAKTERS
Vooral in het Toneelpersonage en de Chinese Karakters zie ik veel herkenning in mijn eigen verhaal.
Toneel blijft voor mij symbool staan voor de uitdrukking met het woord en uit China kon een tekentaal ontstaan die de letterlijke betekenis van een tekening of dus een symbool in kan houden. Ik ga dus vervolgens even door op de karakterleer en kijk nu op het internet voor de betekenis. Ik typ karakterleer en betekenis in en vind:
KARAKTEROLOOG (Betekenis/definitie van) - Encyclopedie
nou was ik dus niet op zoek naar oorlog, maar blijkbaar bestaat er ook het woord karakteroorlog (?)
Een KARAKTEROORLOG is dus: 1) Kenner en beoefenaar van de karakterleer en 2) Persoonbenaming
nu ga ik dus even alleen het woord KARAKTERLEER invullen en hoop op iets meer betekenis geving.
Nu kom ik dus uit bij: De Karakterleer Van Ludwig Klages, een man waar ik iets van op zocht.
Ludwig Klages (1872 -1956) was een Duits filosoof, psycholoog en een van de grondleggers van de grafologie. Als filosoof wordt hij traditioneel als vertegenwoordiger van de levensfilosofie gezien.
Even een kleine biografie:
Ludwig Klages werd geboren in Hannover, Duitsland op 10 december 1872. Hij studeerde natuurkunde, filosofie en scheikunde in München. Hij doctoreerde in de scheikunde, maar heeft nooit de baan van scheikundige opgenomen. Daarentegen wijdde hij zich vooral aan de grafologie en de filosofie. Samen met de beeldhouwer Hans Busse en Georg Meyer stichtte hij in 1894 het Deutsche Graphologische Gesellschaft. In München kwam Klages ook in contact met de schrijver Karl Wolfskehl en de mysticus Alfred Schuler. Hij was tevens een minnaar van Fanny zu Reventlow, de Boheemse gravin van Schwabig. Later vormde hij samen met Wolfskehl, Schuler en de schrijver Ludwig Derleth de zogenaamde Kosmikerkreis. Ook de dichter Stefan George was verbonden met deze kring. Klages schreef zelf ook een boek waarin hij de poëzie van George prees. Als een lid van deze groep werd zijn filosofie getypeerd door het afwijzen van de decadente moderne maatschappij en dit te contrasteren met het vroeger mythisch, Duits verleden. Aan de moderne artiest wordt in deze kring de functie toegeschreven om een nieuwe, betere toekomst te creëren. Hij had ook contacten met Walter Benjamin. Aan het begin van de Eerste Wereldoorlog, in 1914, verhuisde Klages naar Zwitserland en onderhield zijn familie en zichzelf als schrijver en door het geven van lezingen. In de jaren 20 keerde hij terug naar Duitsland en kreeg in 1932 de Goethe-Medaille für Kunst und Wissenschaft. In 1936 ontstonden er echter problemen met het opkomende Nazi-Duitsland omdat hij de nieuwe regering niet steunde. Op zijn 70e verjaardag, in 1942, schreef de Duitse pers enkel negatief over zijn carrière. Hij werd wel gerehabiliteerd na de Tweede Wereldoorlog, vooral op zijn 80e verjaardag in 1952. Hij stierf uiteindelijk op 29 juli 1956 in Kilchberg, Zwitserland.
En vervolgens waarom het denken van deze man door mensen van belang wordt gezien:
Klages wordt voornamelijk nog herinnerd als vader van de grafologie. Als filosoof wordt hij daarnaast geplaatst binnen de levensfilosofie. De titel van zijn hoofdwerk, Der Geist als Widersacher der Seele (1929-1932) ('De geest als vijand van de ziel') beschrijft goed de kern van zijn filosofie: de traditionele rationele en reductionistische filosofie wordt verworpen en vereenzelvigd met de gevaarlijke 'geest', die tegenover de menselijke 'ziel' staat. De oorspronkelijke, onbedorven ziel is in staat om de wereld te vatten in haar zuiverheid: als een stroom van ervaringen.Alle levende wezens hebben zo'n ziel. De mens heeft echter ook een 'geest'.[1] Deze geest, vooral via de wetenschap, verbreekt dit oorspronkelijke wereldbeeld en scheidt de menselijke ziel van het lichaam. Het gevaar hierbij, volgens Klages, is dat dit uiteindelijk het leven doodt. Klages is dus een irrationalist en kiest de kant van het leven. Deze irrationele filosofie werd sterk gebruikt, of misbruikt, door het in Duitsland opkomende nazisme. Net als Friedrich Nietzsche en Henri Bergson wordt Klages daarnaast gezien als een wegbereider van het existentialisme en de existentiële fenomenologie.
en wat is dan eigenlijk die grafologie???
Antwoord: Grafologie of schriftkunde is de pseudowetenschappelijke studie en analyse van handschriften en schriftbeelden in relatie tot de menselijke psychologie. De grafologie is in Nederland langdurig gebruikt voor personeelsselectie, of bijvoorbeeld ter toetsing van huwelijkskandidaten voor prinsessen in opdracht van Koningin Juliana.Volgens de grafologie kan een handschrift als een projectie of expressie van de persoon zelf worden gezien. De moderne wetenschappelijke psychologie acht de basis ervan echter wankel. Validiteitsonderzoek van grafologische voorspellingen toont aan dat alleen enige waarde kan worden gehecht aan het handschrift, als ook de inhoud van wat wordt geschreven mee in rekening wordt gebracht. Als men echter proefpersonen een neutrale tekst (stukje uit de krant bijvoorbeeld) laat overschrijven, doen de grafologische conclusies het niet beter dan het gezond verstand. Daarom is het de bedoeling een spontane tekst te schrijven in het lopende handschrift waarvan de inhoud er in principe niet toe doet. De meest bruikbare handschriften zijn die die geproduceerd zijn zonder dat de schrijver ervan op de hoogte is dat het geanalyseerd zal worden. Ook binnen de grafologie acht men sommige handschriften ongeschikt, bijvoorbeeld van een te ongeletterde, krampachtige bejaarde die te zeer zijn lichamelijke zwakte projecteert in amechtig beverig schrift. Ook handschriften van jeugdigen tot 18 jaar zijn niet geschikt voor een persoonlijkheidsanalyse omdat hun karakter dan nog niet geheel gevormd is. In 1953 werd Frits Böttcher op voorstel van een bevriende hoogleraar psychologie buitengewoon hoogleraar grafologie in Leiden, naast zijn hoogleraarschap fysische scheikunde. Na ongeveer vijf jaar gaf hij dit buitengewoon hoogleraarschap op vanwege de steeds verder oplopende druk van Nederlandse psychologen tegen deze discipline. Daarmee was hij in Nederland de eerste en tevens de laatste hoogleraar grafologie.
Ik vind het leuk om te vernemen dat dit dus een zogeheten PSEUDOWETENSCHAP heet te zijn en dus helemaal niet meer erkend wordt als echte wetenschap. Maar wel grappig om even te vernemen.
Er waren natuurlijk al veel langer mensen uit de filosofie die iets zeker dachten te weten, maar waarvan later hun gedachtegoed geheel uit los zand bleek te bestaan. En we hebben hier dus heel even te maken met de vertegenwoordiger van de zogeheten LEVENSFILOSOFIE.
Het is dus maar net waar je je aandacht op wilt richten, maar gezien het feit dat er een groeiend aantal aandachtstekort stoornissen aan het komen zijn, had ik me er maar een beetje afzijdig van gehouden.
De grote strijd tussen gelovigen en de zogenaamde "wetenschappers" kent hoe langer hoe minder noodzaak.
Dit is zo omdat de praktijk van psychologen en filosofen in werkelijkheid minder bestaansrecht ondervind.
Hans
translation:
To be sure or to have questions? Human mostly like to know.This is a remarkable fact, and I read today on 20 May 2013 in my morning revival. I read week 9, day 1, and this was about the golden candlestick and the two olive trees. Interpreted in Elfezen 1:17, Zechariah 4:1-5 and Revelation 1:2 and Revelation 9-12
So I read three questions on this page
- Can we see a picture? (Closed question)
- What exactly are those seven lamps? (Open question)
- Do you agree? (Closed question)
This questions made me happy. It shines a certain strength. We don't feel press to believe at all.
I also get a great revelation to when I use the word typology against bowl. What actually typology?
I take my dictionary and found 2 meanings:
- The leather in persons and events (from the Bible)
- The doctrine of the character types
At the same time I enjoy to look the words:
typographer = the man who will be determined according to a certain learning how printed
typology = how something is printed
I look further and so I see are CHARACTER or character types
I found CHARACTER and it gaves:
4 different meanings and these are:
inscribed sign, pictograph; CHINESE CHARACTERS; symbol
- peculiar characteristic ends of a case
- imborst. nature
- scenic character
So I'm really out on the data of a SCENIC CHARACTER and the Chinese language with the so-called CHINESE CHARACTERS
Especially in the Drama Character and Chinese Characters I see a lot of recognition in my own story.
Stage remains for me symbolize the phrase with the word and from China could be a sign language emerged that the literal meaning of a drawing or a symbol so to hold it. So then I'll go through the character leather and now look on the Internet for the meaning. I type character and meaning in learning and find:
KARAKTEROLOOG (Meaning / definition) - Encyclopedia
So now I was not looking for war, but apparently there is also the word war character (?)
A CHARACTER WAR is: 1) expert and practitioner of character leather and 2) Person Name
So now I'm going to just the word CHARACTER LEATHER fill legislation and hope for something more meaningful.
So now I end up with: The Character Of Leather Ludwig Klages, a man I was looking for something on.
Ludwig Klages (1872 -1956) was a German philosopher, psychologist and one of the founders of graphology. As a philosopher, he is seen traditionally as a representative of the philosophy of life.
Just a small biography:
Ludwig Klages was born in Hanover, Germany on December 10, 1872. He studied physics, chemistry and philosophy in Munich. He holds a PhD in chemistry, but has never taken the job of chemical. Instead, he devoted himself mainly to the graphology and philosophy. Together with the sculptor Hans Busse and Georg Meyer in 1894 he founded the Deutsche Gesellschaft Graphologische. In Munich Klages also came into contact with the writer Karl Wolfskehl and mystic Alfred Schuler. He was also a lover of Fanny zu Reventlow, the Bohemian Countess of Schwabig. Later he formed with Wolfskehl, Schuler and the writer Ludwig Derleth called Kosmikerkreis. The poet Stefan George was connected to this circuit. Klages also wrote a book in which he praised the poetry of George. As a member of this group was his philosophy characterized by the rejection of the decadent modern society and to contrast with the earlier mythical German past this. The modern artist in this circle the function ascribed to create a new one., Better future He also had contacts with Walter Benjamin. At the beginning of the First World War, in 1914, Klages moved to Switzerland and maintained his family and himself as a writer and giving lectures. In the 20s he returned to Germany in 1932 and received the Goethe-Medaille für Kunst und Wissenschaft. In 1936, however, problems arose with the emerging Nazi Germany because he did not support the new government. On his 70th birthday, in 1942, wrote the German press only negative about his career. He did become rehabilitated after World War II, especially on his 80th birthday in 1952. He died on July 29, 1956 in Kilchberg, Switzerland.
And then why the thought of this man is seen by people of importance:
Klages is mainly still remembered as the father of graphology. As a philosopher, he is also placed within the philosophy of life. The title of his main work, Der Geist der Seele as Wider Acher (1929-1932) ("The Spirit as an enemy of the soul") describes well the core of his philosophy: traditional rational and reductionist philosophy is rejected and identified with the dangerous' spirit, "which compared the human 'soul' is. The original, uncorrupted soul is able to grasp its purity in the world: as a stream of ervaringen.Alle living beings have a soul. The man also has a "spirit". [1] This spirit, especially through science, breaks this original world and the human soul separates from the body. The danger here, according to Klages, is that it eventually kills life. Klages is therefore a irrationalist and chooses the side of life. This irrational philosophy was greatly used, or abused, by the rising Nazism in Germany. Like Friedrich Nietzsche and Henri Bergson Klages is also seen as a forerunner of existentialism and existential phenomenology.
and what is actually that graphology??
Answer: Graphology or writing skills is the pseudoscientific study and analysis of handwriting and writing images in relation to human psychology. Graphology is long used in the Netherlands for personnel selection, or for example the review of suitors for princesses commissioned by Queen Juliana.Volgens graphology handwriting can be seen. Projection or as an expression of the person However, the modern scientific psychology considers its base shaky. Validity Research graphological predictions shows that only some value may be attached to the manuscript, as well as the content of what is written in it is charged. If, however, subjects a neutral text (excerpt from the newspaper, for example) allows overwriting the graphological conclusions do no better than common sense. Therefore, it is intended to write in the current writing the contents of which, in principle, irrelevant. Spontaneous text The most useful manuscripts that are produced without the writer is aware that it will be analyzed. Also within the graphology one considers some manuscripts unsuitable, for example, an illiterate, spasmodic elderly who are very physical weakness projects in rickety shaky script. Also manuscripts of juveniles under 18 are not suitable for a personality analysis because their nature is still not fully formed. In 1953 Frits Böttcher on a proposal from a fellow professor of psychology graphology extraordinary professor in Leiden, in addition to his professorship physical chemistry. After about five years he gave this extraordinary professorship because of the ever increasing pressure of Dutch psychologists against this discipline. Thus he was the first in the Netherlands and also the last professor graphology.
I like to hear that this is a so-called pseudo-science is supposed to be and is therefore no longer recognized as real science. But funny just to hear.
There were of course much older people from the philosophy that something definitely seemed to know, but which later proved their ideas to exist. Entirely of loose sand And so we have a moment to do with the representative of the so-called LIFE PHILOSOPHY here.
It just depends on where you want to focus your attention, but given the fact that a growing number of attention deficit disorders are coming, I had only a little aloof loved. The great battle between believers and the so-called "scientists" know less and less need. This is so because the practice of psychologists and philosophers in reality sub less existence.
Hans
Maak jouw eigen website met JouwWeb