voorwoord voor het grote heilige mysterie
Doordat ik me ging bezig houden met de vertaling van een klein Filipijns boekje met de titel: "De Mysterie van het Geestelijke leven" kwam ik aan bij misschien wel het meest educatieve boekje dat ik ooit ben tegengekomen.
In dit kleine boekje staat letterlijk de basis van het geloof beschreven zoals het door Watchman Nee is vertaald. Wijken we hier te veel van af dan wijken we af van een zeer belangrijke vertaling en zullen we trachten met nieuwe menselijke gedachtes verbeteringen aan te gaan brengen.
Je kunt je natuurlijk af gaan vragen of woordgebruik onderheven is aan de tijd, maar als antwoord zal ik er op geven dat de volgorde van woorden kunnen gaan veranderen en moderniseren, maar dat aan de daadwerkelijke inhoud van de boodschap niet gesleuteld mag worden, daar het geloof daarmee nietszeggend zal kunnen worden, We moeten vertalingen dus zeer serieus nemen en ermee open blijven staan voor kritieken. Staat men hier niet meer voor open, dan bestaat de kans dat men verder gaat naar eigen menselijk goed dunken en zal de heilige tekst verworden tot een van de velen die nietszeggend zal zijn en verknipbaar zal worden tot geheel waardeloos. Daarom moeten we met een kritische blik kijken naar iedere veranderen die we aan willen brengen van de belangrijke vernieuwers van het educatieve heilige woord.
Mijn eigen achtergrond is dat ik geen enkele geloofsovertuiging voorheen als waarheid had kunnen of willen aannemen. Mijn overtuigng kwam in de Filippijnen en ik heb daar mensen gezien die volgens het woord wilden leven, maar ook mensen die volgens het woord weer uitgeleden omdat ze teveel in eigen vertalingen en dus eigen dwalingen konden uitglijden.
Wij zijn dus zonder meer als vaten te benoemen die gevuld zullen zijn met goede en foute voorbeelden die we hebben genuttigd. De mens heeft daarbij de onhebbelijke eigenschap om telkens weer opnieuw slechts op eigen ondervindingen te overleven en grijpt daar vaak onbewust in een vat waar onzuiverheden terecht gekomen kunnen zijn.
Toch is het heilige woord dermate belangrijk dat we die " menselijke vaten" goed dienen te vertalen. Want doen we dat niet dan zullen we voordat we hier erg in hebben onszelf laven aan juist de verkeerde voorbeelden waarmee we juist mee af zouden moeten rekenen.
De vermenging met foute gedachtes van autoriteit zijn dus vaak zeer bedenkelijk omdat we hiermee zonder meer zullen grijpen naar de solist van een muziekinstrument die natuurlijk een zuivere klank kan voortbrengen, maar die zich daarmee niet zal laten dirigeren door de werkelijke dirigent van HET WOORD en dat is GOD. Het goddelijke woord is echter van verweg het allergrootste belang en moet zo min mogelijk aangetast worden met invloeden die werkelijk totaal zullen afwijken van de basis teksten.
Het is hierbij verstandig om even te gaan kijken naar het nageslacht van Kain, want hierin vinden we de ijdele voorvaders die we juist zouden moeten leren zien, omdat zij juist af zullen wijken van de werkelijke bedoeling en educatieve werking van het heilige woord.
Komen we hier aan dan lezen we dus over een man die zich in tegenstelling tot veel anders gestelde heilige voorbeelden, gaan richten op een man met meerdere vrouwen. Uiteraard lezen we al over deze allergrootste dwaling in het verhaal van Abraham en Sarah. Omdat zij niet genoeg op God konden vertrouwen gingen zij zonder neer beiden de fout in. Op bejaarde leeftijd konden zij namelijk niet meer gaan geloven dat de Goddelijke belofte gehandhaafd zou blijven en we zien hier dan ook precies hetzelfde gebeuren als waar het Bijbelboek mee is begonnen en dat is een vrouw die de man wil gaan verleiden tot het doen van feitelijk overspel.
Eva sprak tot Adam: Eet van de appel en je wordt nog veel machtiger. Dit is dus zonder meer het allereerste moment waarop de mens werklijk de fout in gaat en waarbij de man niet in de gaten blijkt te hebben dat hij van een meerwaarde zal zijn als die van zijn vrouw. De vrouw verleidt de man op zeer slinkse wijze keer op keer door op ongeoorloofde wijze het woord van haar man te ontkrachten en daarmee zelf boven de man wil gaan staan. Dit is dus de meest prikaire situatie van het hele educatieve Bijbelboek, maar gaan we hier al de fout in en volgen we letterlijk de foute voorbeelden van Abraham en Sarah of van Adam en Eva, dan moeten we helaas gaan concluderen dat we vele malen tekort zullen schieten.
We moeten zondermeer gaan accepteren dat de Bijbel een zeer educatief Boek is en waar we niet langer meer op eigen menselijke ondervindingen naar moeten gaan kijken. Laten we hier namelijk door meenemen dan nemen we zeker niet de lijdensweg van Watchman Nee, die hiermee zeker een belangrijk voorbeeld heeft willen slaan, eigenlijk volledig van de hand. In een onvrij China moest hij immers een heel groot deel in de gevangenis verblijven? Wanneer we dit gegeven zullen gaan vergeten als de werkelijke nooodzaak die God met zijn doel heeft willen verspreiden, doen we er misschien wel beter aan om weer terug te gaan keren naar je eerdere geloof en dat was nou juist een geloof waar je geen enkele vertrouwen meer in kon hebben. Dus kies je eigen keuze dus zorgvuldig wat dit gegeven aangaat. Watchman Nee heeft zeker volgens Gods plan in de gevangenis verbleven. Hij was immers hiermee het grote voorbeeld voor het hele grote land China? Of denken we soms dat dit maar een klein landje zal behelzen?
Nee dus en het zal niet toevallig zijn dat hij juist in dit land moest gaan openbaren en zijn stem heeft kunnen laten horen. In het meest opposiete klimaat stelde Watchman Nee het meest veelzeggende voorbeeld in op onze aardbol en deed dit dus in de tijd van na de 2e wereld oorlog.
De mens was massaal gevallen in grote zonde betreffende het heilige volg van de Joden. Men dacht onder Hitler, een schuldige te kunnen aanwijzen, maar zal er beter aangedaan hebben om bij eigen handelen te reden te gaan.
Klopte eigen handelen nog wel?
En was eigen handelen nog wel in overeenstemming met Goddelijke liefde?
In het kleine Nederland hebben we zondermeer kunnen zien dat vrijwel de helft of nog meer van hun geloof in God afgevallen was. Als Nederlander moeten we ons deze grote zonde zeker gaan beseffen. Het zal namelijk in onze genen zitten en er dus eigenlijk niet in thuis horen.
Het is meer vanuit het nageslacht van Kain gedacht en niet zozeer vanuit de werkelijke heilige Goddelijke gedachtegang.
Als muzikantenzoon van een fluitist die zeker meerdere keren het fluit en harpconcert van Mozart heeft willen spelen, kan ik niet om de zoon van Ada heen. Ada is een van de eerste vrouwspersonen die dus in het Bijbelboek Genesis weer eens genoemd kon gaan worden. Dit mede dankzij het feite dat we hier de losbandige man zien die niet meer genoegen heeft met 1 vouw, maar meerdere vrouwen tot zich neemt. Dat dit voorbeeld wellicht in de Islam ook navolgbaar blijkt te zijn, kunnen we zondermeer stellen. Maar hier kunnen we dan ook naar gaan kijken door de menselijke fout die Abraham en zijn vrouw Sarah opnieuw hadden kunnen begaan.
Zij geloofden immers niet meer in het woord van God?
Sarah sprak tot haar man Abraham, gelijk aan dat Eva tegen Adam sprak en de domkop Abraham was echt zo oliedom om naar zijn vrouw hierin te gaan luisteren. Niet voor niets werd Sarah daarom gelijk terug gepakt door God, doordat ze werkelijk geconfronteerd kon worden met een vrouw die zij als " lagere" had willen benoemen en over wiens leven zij dacht te moeten handelen. Juist door de blikken van deze terrecht " aanvallende" vrouw, hebben geleid tot de meest grote dwaling van het geloof op aarde. De meervrouwengedachte kwam hier mee te staan tegenover de gedachte dat men genoegen zou mogen nemen met slechts 1 vrouw die men trouw zal moeten blijven.
Alle handelingen om deze ene vrouw te willen gaan verlaten, komen dus te vervallen en zijn onzuiver geworden. De Islam kwam ermee te staan tegenover het Christendom en dat is door eeuwen heen te bekijken als de grootste misstap der mensheid.
Dus vanuit de allereerste menselijke keuze van de mens zien wij;
- de keuze tussen 2 bomen
- de keuze tussen goed en slecht
- de keuze tussen de verleiding en het goede
- de keuze tussen de wil van de man en van de vrouw
- de keuze tussen de vader en de moeder
- de keuze tussen de kinderen Kain en Abel
- de keuze van het verdervelijke nageslacht van Kain
- de keuze die zich afspeeld tussen Abraham en Tearach
- de keuze die we zien tussen Abraham en de zoon van zijn broer Lot
- de keuze tussen Abraham en Sarah
- de keuze tussen Sarah en Hagar
- de keuze tussen Pozzo en Lucky ( de heerser en haar slaaf)
- de keuze tussen de slang en god
- de keuze tussen slecht en goed
- of ten slotte de keuze tussen God en Satan, God en Mammon of God en de duivel
Maak jouw eigen website met JouwWeb