De kracht van negatieve woorden

Negatieve woorden werken vaak als een negatieve energie en kunnen dan een verstikkende werking hebben op dat wat positief zal zijn. Positieve woorden en negatieve woorden lijken vaak tegenpolen van elkaar te zijn. Zij zullen in de gedachte van de mens beiden voorkomen. De vrije wil van de mens kan zich bewust en onbewust op positieve woorden of negatieve woorden richten. Het is dus raadzaam om hier enige weet van te krijgen zodat je weet dat je als mens vaak niet gelijk zult hebben, hoe sterk je gedachte ook zal zijn geweest. Het oordelen zal dus niet aan de mens kunnen zijn. Een mooi voorbeeld hiervan is een verhaal waarin mannen een zondige vrouw bij Jezus willen aanleveren. Zij was haar echtgenoot vreemd geweest en moest gestraft (gestenigd en gedood) worden aldus de menselijke aanklagers. De reactie van Jezus is hierop groots te noemen. Hij schrijft of tekent iets op de grond en laat de aanklagers daarmee spelen met hun negatieve woorden en gedachten. Uiteindelijk herroepen ze opnieuw hun woede en dan antwoord Jezus met de woorden dat degene die zelf werkelijk zonder zonde denkt te zijn de eerste steen kan werpen. En Jezus hervat zijn tekengeschrift in het zand. Hierop druipen alle aanklagers die gevuld waren met negatieve woorden af.

Harem

EEN STUKJE OVER NEGATIEVE LADINGEN VAN WOORDEN, KLANK, BEWEGING EN BEELD ZIEN WE IN DE RECLAME FILMPJES VAN EEN MILITAIRE BEWEGING DIE ALLES BEHALVE VREDELIEVEND ZAL ZIJN.

 

Toen ik dacht aan de Bijbelverhalen dacht ik opeens aan het woord "harem"  en zocht de betekenis toen op:

Een afgezonderde plaats voor enkel vrouwen, welke in afzondering moeten leven in het belang van  een heer die zich met grote heiligheid opstelt.

harem=

A secluded place for single women, which must live in the interest of a gentleman who prepares with great holiness in isolation.


Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10608


Harem

Vrouwenverblijf in de Turksche huizen en paleizen.

Woman Stay in the Turkish houses and palaces


HAREM

Arabisch vrouwenverblijf

Gynaeceum

3)  Hier heeft een vrouw de broek aan

4) In dit vrouwenverblijf wordt vertraging op prijs gesteld

5) Lustoord

6) Mohammedaans vrouwenverblijf

7) Oosters vrouwenverblijf

8) Stoet van liefjes

9) Serail

10) Troep hinden

11) Turks vrouwenverblijf

12) Vrouwen van een mohammedaan

13) Vrouwenverblijf
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/HAREM/1

 

HAREM

Arab woman stay

gynaeceum

3) Here is a woman's pants

4) In this woman stay will delay appreciated

5) Lust haven

6) Moslem women stay

7) Eastern seraglio

8) procession of sweethearts

9) Serail

10) Gang hinds

11) Turkish seraglio

12) Women of a Mohammedan

13) Women Staybh


Harem

Een harem (Arabisch ḥarīm, حريم, afzonderen of verbieden) is een afgesloten en bewaakte woonruimte in een serail of huis, waarin de vrouwen -echtgenote(s), in de islam maximaal vier, en eventuele concubine(s)- van één echtgenoot samenleven, veelal met kinderen by DigiSaver"' style="HEIGHT: 7.5pt; WIDTH: 7.5pt; VISIBILITY: visible; mso-wrap-style: square" type="#_x0000_t75" href="http://www.encyclo.nl/begrip/harem" alt="http://cdncache-a.akamaihd.net/items/it/img/arrow-10x10.png" o:button="t" o:spid="_x0000_i1032"> en eventueel personeel. Meestal heeft men het over de harem van een Oosterse am
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Harem


harem

vrouwenverblijf in aanzienlijk islamitisch huis; gezamenlijke vrouwen in zo'n verblijf (toon by DigiSaver"' style="HEIGHT: 7.5pt; WIDTH: 7.5pt; VISIBILITY: visible; mso-wrap-style: square" type="#_x0000_t75" href="http://www.encyclo.nl/begrip/harem" alt="http://cdncache-a.akamaihd.net/items/it/img/arrow-10x10.png" o:button="t" o:spid="_x0000_i1031"> de herkomst via de etymologiebank)
Gevonden op http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/harem

 

 

Wanneer we kijken naar het recht dan onderscheid de Bijbel 2 soorten van recht

Het recht van Hagar

erken het recht Hagar, Sara is je meesteres.

Zo beoordeelt de Here wie er in zijn recht staat

Maar dat is niet het enige wat er over Hagars toekomst valt te zeggen.

De engel van God zegt: Ik zal je veel nakomelingen geven, zoveel dat ze niet te tellen zijn. En verder: je zult een zoon krijgen, en die moet je Ismaël noemen, want God heeft gehoord hoe zwaar je het te verduren had. En die zoon zal zijn als een wilde ezel en schopt iedereen, maar iedereen zal hem ook schoppen; met al z’n familie zal hij in onmin leven.

 

Het Nieuwe Testament voegt er een dimensie aan toe, lezen we in Galaten 4.

Hagar en Sara staan voor twee verbonden:

 

Het verbond  van de wet (het vlees, de natuur)

stamde je af van Ismaël dan hoorde je bij

het verbond van de wet,

 

Het verbond  van de belofte (de genade, de Geest)

stamde je af van Isaak dan hoorde je bij

het verbond van de genade

 

Na de komst van Jezus Christus verschuift dit: dan zijn ook de nakomelingen van Isaak gaan behoren tot het verbond van de wet, en niet langer tot het verbond van de genade.

Wanneer ze nl denken door de wet, door zich te houden aan de wet, rechtvaardig te worden.

 

En het is triest om te zien hoe massaal nog steeds vele Joden voorbij gaan aan Jezus Messias.

Laat ons blijvende gebed zijn dat Ismaël en Isaak ontdekken dat niet hamas de weg van de verlossing is, maar dat er genade is, dat God ziet en hoort, dat Hij echt gelijk aan God is.

Ik wilde toen weten van wat Hamas betekende:

Hamas is een Palestijnse islamitische politieke beweging die naar de bevrijding streeft van Palestina en zich verzet tegen Israëlische bezetting ervan

Het Arabische woord ḥamās betekent: enthousiasme, vuur, fanatisme.

Het doel van Hamas is te lezen in het zesendertig artikelen tellende Handvest uit 1988.

Daarin staat dat Hamas streeft naar een islamitische staat in Palestina tussen de Middellandse Zee en de Jordaan, het vroegere Mandaatgebied Palestina, "waarin alle godsdiensten, jodendom, christendom en islam veilig met elkaar kunnen leven onder de vleugels van de islam"

Met betrekking tot Israël: "Israël zal bestaan en voortbestaan totdat de islam het elimineert zoals hij voordien anderen heeft geëlimineerd.  Hamas neemt de strijd op tegen de zionistische indringers" en gaat daarbij terug tot 1939, de tijd "voordat het land wederrechtelijk toegeëigend was, de bevolking angst was aangejaagd en gedwongen te zwerven over de wereld, een rechtsstaat verdween en werd vervangen door een 'leugen-staat”

 De Islamitische Verzetsbeweging gelooft dat het land Palestina een islamitische Waqf is,

"geheiligd voor toekomstige islamitische generaties en zolang zal blijven bestaan als de hemel en aarde blijven bestaan".

Verder staat er geschreven dat Hamas een humane organisatie is die de rechten van de mens en verdraagzaamheid tegenover andere godsdiensten in acht neemt onder de vleugels van de islam, "tegenover de vijand die duizenden mensen in gevangenenkampen stopt en in minder-menselijke omstandigheden vasthoudt".

Hamas zet zich met name af tegen "de zionistische invasie, die methodisch en met behulp van organisaties haar doel, de overheersing van een zo groot mogelijk grondgebied tracht te bereiken", en steunt alle nationalistische bewegingen die werken aan de bevrijding van Palestina. De leden van de Islamitische Verzetsbeweging beschouwen zichzelf als strijders in naam van de islam.

Hamas maakt, net als de islamitische Jihad en de Libanese Hezbollah, gebruik van islamitische theologie, waarbij volgens hun uitlegging Allah (God) zelf hun strijd en strijdmiddelen goedkeurt, om mensen aan te moedigen tegen Israël te strijden.

Deze strijd wordt veelal gevoerd door middel van aanslagen op Israëlische soldaten, maar ook door terreuraanslagen op willekeurige Israëlische burgerdoelen, zoals automobilisten, bussen, scholen en winkels, en het vrijwel dagelijks bombarderen van Israëlische buurgemeenten van de Gazastrook door zelfgemaakte en geïmporteerde raketten.

 

Meestal reageert het Israëlische leger (IDF) niet als dit maar een enkele raket betreft.

Maar als er periodiek meer raketten tegelijk vanuit Gaza worden afgevuurd, wordt er soms met precisiebombardementen gereageerd op doelen zoals lanceerinstallaties, gebouwen van Hamas en belangrijke Hamasleden.

Doordat Hamas lanceerinstallaties tussen dichtbevolkte wooncomplexen, scholen, ziekenhuizen en moskeeën opstelt vallen bij tegenacties van het IDF meestal ook burgerslachtoffers, waarvoor Hamas Israël dan bekritiseert. Wapens en munitie worden door tunnels onder de Egyptische grens gesmokkeld en een gedeelte van de wapens wordt in de Gazastrook zelf gefabriceerd. De technische vakkennis die gebruikt wordt om middellange afstand raketten te produceren, is afkomstig uit Iran. Om de raketten de Gazastrook in te smokkelen, heeft Iran een complex systeem gebouwd dat grenzen overschrijdt en routes over zee en land omvat. Sudan is het belangrijkste land in het systeem; de wapens worden er per schip gebracht en via land naar de Gazastrook vervoerd door netwerken van professionele smokkelaars.

Geld voor de operaties komt voornamelijk van Iran. Ook Saoedi-Arabië is een belangrijke financier van Hamas ondanks zijn toezeggingen geen terreur meer te financieren.

Meerdere westerse landen proberen de geldstroom naar Hamas te blokkeren of te beperken.

Enkele Hamasleiders hebben publiekelijk gezegd een langdurig staakt-het-vuren te overwegen indien Israël zich terug zou trekken tot de zogenaamde Groene Lijn (de grenzen van vóór 1967);

dit werd door sommigen opgevat als een indicatie dat Hamas afstand zou hebben genomen van haar streven naar de vernietiging van Israël.

De officiële positie van Hamas, zoals die ook in het nog altijd geldige Hamas Handvest staat, is echter dat Hamas de vernietiging van Israël nastreeft. Tevens was het door de betreffende Hamas-leiders voorgestelde staakt-het-vuren enkel van langdurige, maar tijdelijke, en niet permanente aard.

De houding van de andere landen

Hamas ontplooit zowel politieke, maatschappelijke als militaire taken. Vooral wegens zijn zelfmoordaanslagen in Israël wordt Hamas door Israël, de Europese Unie (zie de Europese terreurlijst), de Verenigde Staten[5][6][7], Canada en Japan als een terroristische organisatie beschouwd. In Jordanië is de organisatie verboden. Australië en Groot-Brittannië beschouwen alleen de militaire vleugel van Hamas, de Izz ad-Din al-Qassam Brigade, als een terroristische organisatie.

In de islamitische wereld zijn de opvattingen over Hamas verdeeld.

In Bangladesh steunt een meerderheid Hamas, maar heeft tegelijkertijd een aanzienlijke minderheid een negatieve opvatting over Hamas.

In Turkije, Mali en Senegal heeft een meerderheid van de bevolking een negatieve opvatting over Hamas. Dit geldt ook voor Israëls buurland Libanon. In Jordanië daarentegen steunt een meerderheid Hamas.

In Egypte zijn de meningen exact verdeeld: 49% heeft een positieve opvatting over Hamas tegenover eveneens 49% met een negatieve opvatting

Geschiedenis

Hamas komt voort uit een organisatie genaamd Al-Mujamma al Islami, een Palestijnse afsplitsing van de Egyptische Moslimbroederschap. Al-Mujamma al Islami werd opgericht in 1978 door sjeik Ahmed Yassin die tot zijn dood in 2004 leider zou blijven van de organisatie. Aanvankelijk hield de organisatie zich vooral bezig met religie en sociaal werk, ze bouwden ziekenhuizen en scholen en boden burgers financiële hulp.

In het begin van de jaren '80 van de twintigste eeuw genoten sjeik Yassin en zijn aanhangers steun van de Israëlische overheid. Israël zag Al-Mujamma al Islami als een mogelijke bondgenoot in de strijd tegen de toenmalige terreur van de door Yasser Arafat geleide PLO. Ook hoopte Israël dat ze door Al-Mujamma al Islami te steunen verdeeldheid kon zaaien binnen de PLO en de Palestijnse gemeenschap.

De lichamelijk gehandicapte Yassin werd in die tijd meerdere malen medisch behandeld in Israël.

In de tweede helft van de jaren '80 ging Al-Mujamma al Islami zich steeds meer richten op verzet tegen Israël en werd het van een religieuze sociale beweging steeds meer een verzetsbeweging. Het karakter van Al-Mujamma al Islami veranderde definitief in 1987 met het begin van de eerste Palestijnse intifada (1987-1993). In dat jaar veranderde Al-Mujamma al Islami zijn naam in Hamas.[11]. De Eerste Intifada was een ongecoördineerde uitbarsting van geweld en volksprotest tegen de Israëlische aanwezigheid in de Westelijke Jordaanoever. Naarmate de jaren vorderden werd het geweld steeds heftiger, de Eerste Intifada leidde mede tot de Oslo-akkoorden van 1993. Tijdens de eerste intifada trad Hamas met veel geweld op tegen Palestijnen die ze verdachten van collaboratie met Israël. Het begrip collaboratie werd door Hamas breed uitgelegd, het kon van alles zijn: van het geven van informatie aan Israël tot het werken voor Israëliërs. Honderden (vermeende) collaborateurs werden geliquideerd. Ondanks dit gewelddadige optreden won Hamas aan populariteit. In 1993 werden de Oslo-akkoorden ondertekend door Israël en de PLO. De akkoorden voorzagen in een terugtrekking van het Israëlische leger uit de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever en het recht op zelfbestuur van de Palestijnen door de vorming van de Palestijnse Autoriteit. Daar stond tegenover dat de Palestijnen de staat Israël moesten erkennen. Hamas was en bleef tegenstander van de Oslo-akkoorden omdat Hamas de staat Israël niet erkent en het hele voormalige Palestina opeist voor de Palestijnen, in het handvest van Hamas staat dat het streeft naar de vernietiging van de staat Israël. Na de Oslo-akkoorden kwamen de Fatah-beweging van Arafat en de Hamas van Yassin scherper tegenover elkaar te staan.

De Oslo-akkoorden brachten niet de verbeteringen waar de Palestijnen op gehoopt hadden. De door Fatah geleide Palestijnse Autoriteit kampte met mismanagement en corruptie, hierdoor waren veel Palestijnen slechter af dan vóór het zelfbestuur. De verslechtering van de situatie in de Palestijnse gebieden verweet men Israël, die nog steeds delen van de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever bezet hield. Met een bezoek op 28 september 2000 van de toenmalige Israëlisch oppositieleider Ariel Sharon aan de Tempelberg barstte de bom. Er braken massale demonstraties uit in de Palestijnse gebieden en in Israël zelf. In 2000 startte Hamas met het beschieten van Israël met raketten en mortiergranaten, vooral het zuiden van Israël was doelwit. Deze tweede intifada zou tot 2005 duren. Van 29 september 2000 tot en met 30 juli 2005 kwamen 972 Israëliërs en 3301 Palestijnen om het leven en raakten tienduizenden mensen gewond. Om een einde te maken aan de spiraal van geweld besloot Israël in 2005 om zich volledig terug te trekken uit de Gazastrook. De resterende militaire bases werden ontmanteld en de Joodse nederzettingen werden in september 2005 - soms met geweld - ontruimd. Hamas claimde daarna de overwinning op Israël, Israël zou vertrokken zijn vanwege het verzet door Hamas. De terugtrekking van Israël leverde Hamas veel stemmen op bij de verkiezingen in 2006, maar vrede bracht het verlaten van de Gazastrook niet.

 

Betoging van Hamas in Bethlehem op de Westelijke Jordaanoever

Hamas, de Islamitische Jihad en de al-Aqsa Martelaren Brigades van de Fatah-beweging opereren vanuit de Palestijnse gebieden en Zuid-Libanon.

Ook na de terugtrekking van Israël in 2005 bleef Hamas raketten afvuren op burgerdoelen in Israël, Hamas doet dit vooral vanuit de Gazastrook.

Voorheen vormden de Joodse nederzettingen en militaire bases een bufferzone tussen Israël en Gaza, nu deze bufferzone was weggevallen nam het aantal raketbeschietingen vanuit de Gazastrook op Israël alleen maar toe.

Tussen 2005 en eind 2008 vuurde Hamas ca. 5.700 raketten en 4.000 mortiergranaten af op Israël.

Hamas maakt daarbij vaak gebruik van zelfgemaakte Qassam-raketten, maar de groepering beschikt ook over in Iran gefabriceerde raketten. Bij deze beschietingen vallen regelmatig gewonden en soms ook doden, een vaak getroffen stad is het vlak naast de Gazastrook gelegen Sderot. Ook andere aan Hamas gelieerde Palestijnse groeperingen bleven in die periode raketten afvuren op Israël. Hamas erkende in 2006 indirect het feitelijke bestaan - maar niet het bestaansrecht - van Israël door akkoord te gaan met delen van het gevangenendocument en onderhandelingen met Israël

chamas

Het Hebreeuwse woord חמס, uitgesproken als 'chamas' (zoals Hamas in het Hebreeuws uitgesproken wordt) en in het Engels getranslitereerd als 'Hamas', komt voor in het oudtestamentische Bijbelgedeelte Genesis 6:13,  waarin God tegen Noach zegt dat de wereld vol is van 'chamas'. De term betekent 'geweld'.

zeer ruwe vertaling vanuit Google in het Nederlands:

Egyptische tv-host schopt Gast Van de Studio for uiten Controversiële ideeën over religie.
Presentatrice Riham Said interviews] Egyptische salafistisch-Turmed-Skeptic Dr Noha Al-Nahar TV (Egypte) 13 mei 2014

 

Je hoeft meestal niet dragen van een hoofddoek, toch?
Nee, dat doe ik niet.
Dus waarom heb je er een op?
Ik heb zo mijn identiteit te verbergen.
Ik vrees voor mijn leven. Ik wil niet te worden gedood als Farag Foda.
Ook zou ik niet dat mijn familie, die zeer religieus beledigen.
Ik wil niet te kwetsen. Ze worden boos als ik het over religie.
Egypte in zijn geheel wordt nu verstoord.
Integendeel. Ik doe het voor het belang van Egypte.
Ik ben geen atheïst
Maar je zegt dat de Koran is niet voor echt.
Ik zeg dat Mohammed schreef de Koran ...
Je gelooft niet dat onze profeet Mohammed is de boodschapper van Allah?
- Ik geloof dat hij een genie was. Hij was een hervormer, een filosoof, een militaire commandant en een groot man. Maar hij was het die de Koran geschreven. Er is niet zoiets als de goddelijke openbaring en er was geen Gabriel. Dit is het belangrijkste wat ik wilde zeggen vandaag.
- Dus u zegt dat Muhummad was niet de boodschapper van Allah?
Ik ben je te vertellen dat er niet zoiets als goddelijke reelation ...
Ik vroeg u niet over de goddelijke openbaring.
Ik wilde weten of je beweren dat de profeet Mohammed is niet Alla's Messenger.
- Natuurlijk niet. Hoe zou hij mogelijk een boodschapper zonder goddelijke openbaring zijn?
Hoe heb je dat bedacht?
- Omdat er geen Grabriel.
Het was Gabriel die zogenaamd geleverde Alla'word voor de mens.
Omdat Gabriel zelf is een mythe, kan er geen zijn ...
- Hoe heb je besloten dat hij een mythe is?
- - Ik heb geen bewijs dat hij ooit heeft bestaan​​.
- Ik zeg dat de profeet Mohammed is de boodschapper van Allah! - Fijn.
- Ik geloof in elk woord en letter van de Koran,
- Ok, maar je bent anders (van de islamisten) - Hoe moet ik anders?
- Het verschil tussen de islamisten en u, Riham, is dat de islamisten streven ernaar om elk detail uit te voeren ...
- Ik wil elk detail van Alla's Sari'a implementeren. Maar ik ben tegen het doden van mensen die niet wensen om het te implementeren.
- Ik hoop dat Alla's sharia overal zal worden uitgevoerd, dat alcohol zal worden verboden, en dat de cabarets, zal worden afgesloten.
- Ik ben een moslim en daarom moet ik shari'a Alla 's uit te voeren.
- Heeft u ondersteunen kloven uit een thief's de hand? / Absoluut.
- Echt ?!
- Natuurlijk!
Eerlijk gezegd, dit is onmenselijk.
Ik thief's de hand moet worden afgehakt, en een overspelige vrouw te stenigen tot de dood.
Dit is echt onmenselijk.
Als we de islam uit te voeren in alles, geen) slechte 'dingen zullen gebeuren.
Hoe kun je zeggen dat ?! Waarom denk je mythen verdedigen?
U hebt het recht om te zeggen wat je denkt, maar je hebt geen recht om te spreken van een mythe.
- Een mythe is!
- - That'syour mening.
- Je serieus geloof niet dat God bestaat? - Ik geloof.
- Dus waarom Do not u tot Hem bidden?
- - Omdat Hij reageert niet op het gebed.
- - Hoe kun je in Hem gelooft, zonder tot Hem bidden? - Omdat Hij reageert nooit.
- Hoe komt dat? / Dat is de manier waarop hij is.
- Ik bad veel, en hij nooit beantwoord.
Waarom zou Hij respnd als je zo praat dat ?!
Hij didnt terug reageren op de dag toen ik een salafistische vrouw, het dragen van een niqab.
-Obviously Je onzuiver van hart ... - Nee, mijn hart was onberispelijk.
Hij reageert op wat ik Hem vragen. Wat heb je te zeggen over dat ?!
Hij reageert niet. Dit is slechts ...
Kan het een toeval dat ik precies wat ik vraag?
Soms krijg je, en soms je niet op.
Nee, Hij geeft me alles wat ik vraag.
- Als u gevraagd om een ​​miljoen pond. Ik weet zeker dat je zou niet krijgen ... - Ja, dat zou ik.
- Hoe kun je praten over onwetendheid bij ... - het is u die onwetend zijn.
- - Me? Onwetend? Hartelijk dank
- - Ja, je bent.
IÂ'll zo onwetend als alle van Egypte en de Arabische wereld.
Als zeggen dat de profeet Mohammed was Allah's Messenger vormt onwetendheid,
Ik ben trots om een onwetende zijn.
Als je blijft beledigen mij, zal ik opstaan ​​en vertrekken.
-Eruit Van hier.
- Wat ?!
Maak dat je wegkomt.
Verwijder de microfoon buiten.
Verwijder de microfoon buiten.
- Laat je stem als je tegen me praten.
- Verwijder de microfoon buiten.
Je kan niet praten als dat voor mij.
Ik ben Dr Noha. Gedraag je.
- Verwijder de microfoon buiten.
- Gedraag je! Ik ben Dr Noha!
- Verwijder de microfoon buiten.
- Mensen, neem haar hier.
Ga je gang.
Ik betreur komen met iemand als u te praten.
Ik ben het die mijn tijd hebben verspild
Praten met een gekke vrouw.

 

Bij deze vergelijking kunnen we dus denken aan het recht van een slaaf als  Hagar

en het recht dat er voor een prinses zal bestaan zoals letterlijk de betekenis  van Sa

Ik heb nog nooit zo’n agressief gesprek tussen 2 vrouwen gehoord als die interview: Vrouwen die alle waardige normen ondermijnen door een werkelijk zeer sterk vechtgesprek. Een gesprek waar mannen veelal niet het lef of de vrijheid toe zullen voelen.

 

You don not usually wear a hijab, right?

No, I don’t.

So why did you put one on?

I did so to conceal my identity.

I fear for my life. I don’t want to be killed like Farag Foda.

Also, I  wouldn’t want to offend my family, who are very religious.

I don’t want to hurt their feelings. They get upset when I talk about religion.

Egypt in its entirety is upset now.

On the contrary. I do it for Egypt’s sake.

I am not an atheist

-But you say that the Koran isn’t for real.

I say that Muhammad wrote the Koran…

You don’t believe that our Prophet Muhammad is Allah’s Messenger?

-          I believe that he was a genius. He was a reformer, a philosopher, a military commander and a great man. But it was he who wrote the Koran. There is no such thing as divine revelation and there was no Gabriel. This is the most important thing I wanted to say today.

-          So you say that Muhummad was not Allah’s Messenger?

I ‘m telling you that there is no such thing as divine reelation…

I did not ask you about divine revelation.

I wanted to know if you claim that the Prophet Muhammad is not Alla’s Messenger.

-          Of course not. How could he possible be a messenger without divine revelation?

How did you come up with that?

-          Because there was no Grabriel.

It was Gabriel who supposedly delivered Alla’word to humans.

Since Gabriel himself is a myth, there can be no…

-          How did you decide he is a myth?

-          - I have no proof he ever existed.

-          I say that the Prophet Muhammad is Allah’s Messenger! – Fine.

-          I believe in every single word and letter of the Koran,

-          Ok, but you are different  (from the Islamists) – How am I different?

-          The difference between the Islamists and you, Riham, is that the Islamists strive to implement every detail…

-          I want to implement every detail of Alla’s Sari’a.  But I am against killing people who do not wish to implement it.

-          I hope that Alla’s shari’a will be implemented everywhere, that alcohol will be banned, and that the cabarets, will be shut down.

-          I am a Muslim and, therefore, I must implement Alla ‘s shari’a.

-          Do you support chapping off a thief´s hand? / Absolutely.

-          Really?!

-          Of course!

Honestly, this is inhumane.

I thief´s hand should be chopped off, and an adulteress should be stoned to death.

This is really inhumane.

If we implement Islam in everything, no )bad’ things will happen.

How can you say that?! Why do you defend myths?

You have the right to speak your mind, but you have no right to call it a myth.

-          A myth it is!

-          - That´syour opinion.

-          You seriously do not believe that God exist?  – I do believe.

-          So why don´t you pray to Him?

-          - Because He does not respond to prayer.

-          - How can you believe in Him without praying to Him? – Because He never responds.

-          How come? / That ´s the way He is.

-          I prayed a lot, and He never answered.

Why should He respnd when you talk like that?!

He didn´t respond back in the day when I was a Salafi woman, wearing a niqab.

-Obviously you were impure of heart…   - No, my heart was impeccable.

He responds to what I ask Him. What do you have to say about that?!

He does not respond. This is merely…

Can it be a coincidence that I get exactly what I ask for?

Sometimes you get it, and sometimes you don´t.

No, He gives me whatever I ask for.

-          If you asked for a million pounds. I´m sure you wouldn´t get it …  - Yes, I would.

-          How can you talk about ignorance when… - it is you who are ignorant.

-          - Me? Ignorant? Thank you very much 

-          - Yes, you are.

I´m as ignorant as all of Egypt and the Arab world.

If saying that the Prophet Muhammad was  Allah´s Messenger constitutes ignorance,

I am proud to be an ignoramus.

If you keep insulting me, I will get up and leave.

-Get out of here.

- What?!

Get out of here.

Remove the microphone outside.

Remove the microphone outside.

-          Lower your voice when you speak to me.

-          Remove the microphone outside.

You cannot talk like that to me.

I am Dr. Noha. Behave yourself.

-          Remove the microphone outside.

-          Behave yourself! I am Dr. Noha!

-          Remove the microphone outside.

-          People, take her out of here.

Go ahead.

I regret coming to talk with someone like you.

It is I who have wasted my time

Talking to a crazy woman.

 

rah.

 

 

 

het recht van een vluchteling / Het recht van Harah

het recht van een pinses in nederigheid /  Het recht van Sarah


Kracht van negatieve woorden

woorden kunnen ook pijn doen

maar wanneer is dat?

Er konden zelfs hele oorlogen ontstaan door slechts een paar woorden

Maar wat voor woorden zijn dat?

Wanneer krijgen woorden een gewicht?

 

antwoord:

  1. woorden krijgen gewicht wanneer zij niet meer begripvol zullen zijn voor de ander
  2. woorden krijgen gewicht wanneer de ander zich erdoor  totaal genegeerd kan voelen
  3. woorden krijgen gewicht wanneer ze vanuit het menselijke leven een diepe lading met lood zullen dragen
  4. woorden krijgen gewicht wanneer de ander er geen weerwoord meer op kan geven
  5. woorden krijgen gewicht wanneer ze onder de aandacht zullen staan
  6. woorden krijgen gewicht wanneer er veel aan opgehangen wordt
  7. woorden krijgen gewicht wanneer ze als vuurwapen gebruikt zullen worden

Kortom even 7 verschillende redenen waarom woorden gewicht krijgen en ik zal denk ik nog wel even door kunnen gaan.

3 voorbeelden die ik uit de praktijk kan noemen:

  1. gisteren trof ik meerdere sterke vrouwen die zich zeer aangevallen hadden kunnen voelen door mannen
  2. mijn broer voelde zich zeer aangevallen door de woorden en daden van zijn vader en andersom
  3. een Katholieke Belg voelde zich eens zeer aangevallen toen hij door een Christelijke Chinees indirect werd uitgescholden voor hoer

ik vraag me hierna af, of mensen werkelijk kunnen beseffen van wat Jezus van ons verlangt.

En mijn antwoord hierop is NEE!!!

DE MEESTE MENSEN BEGRIJPEN NIETS VAN WAT ZE ZELF ZULLEN ZEGGEN

ZE WILLEN MAAR NIET BEGRIJPEN DAT ER 2 NATUREN ZIJN DIE HUN DENKEN ZAL DOEN BEPALEN

DAAROM MOETEN WE DUS IN HET WOORD VAN CHRISTUS PROBEREN TE ZIJN EN NIET IN ONZE MENSELIJKE NATUUR

Rhema
Rhema (van het Griekse τò ῥῆμα, "uitspraak", "gezegde" of "onderdeel van een zin") is het deel van een zin dat niet tot het thema behoort. De term "rhema" wordt vooral in de functionalistische taalkunde en de tekstlinguïstiek gebruikt om tot een thema-rhema-indeling te komen. In andere deelgebieden van de taalkunde zoals de pragma...
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Rhema

De Plaatselijke Gemeentebeweging

 

Een zekere Eddie Maatkamp richt zich met grote agressie tot de Plaatselijke Gemeentebeweging die opgericht is door Witness Lee. Hij ziet het als een beweging waaraan de naam van Watchman Nee ten onrechte verbonden zou zijn. Hij ontkent hiermee direct de nauwe samenwerking die er tussen Watchman Nee en Witness Lee heeft afgespeeld en wil door toedoen van een persoonlijke teleurstelling bij lsm zich meer gaan vasthouden aan een verhouding die Watchman Nee heeft gekend met Stephen King die ook een medewerker van Watchman Nee was. De achterliggende geschiedenis bij Eddie is echter dat hij zijn vertalingen niet heeft weten te verkopen bij de Living Sream Ministries. Zijn manier van schrijven is dan ook meer met weinig zeggende voorgangers gevoed en niet direct volgens de leer van Watchman Nee en Witness Lee die zeker over dit punt met elkaar overeen konden komen.

Eddie Maatkamp kan zich dus beter richten op eigen ijdelheid en ongenoegen. Zijn persoonlijke vertalingen vind ik niet zo sterk. Zo kwam ik dus verschillende onjuiste interpretaties van Eddie tegen in zijn biografisch stukje dat hij schreef over Watchman Nee. Natuurlijk heeft Eddie ook een waarde in zijn schrijven, maar ik kan me goed voorstellen dat door zijn persoonlijke vermeningingen Eddie niet toegelaten werd tot de lsm.

Gelukkig schrijftEddie uiteindelijk wel: We mogen natuurlijk blij zijn met alles wat van de Here was in de bediening van Witness Lee.

Hij richtte zich niet genoeg op wat Lee wel was
en in plaats van zijn liefde voor de Heer, voelde  hij haat en ergernis
en reageerde daarmee zeer gekwetst door eigen afwijzing
Hij voelde zich onterecht veroordeeld van iets dat hij voor wilde staan
En begreep daar erg weinig van de combinatie Lee en Nee
Ik zie in Eddie een duidelijke verwandschap met Lamech


Denk dus even aan het wraakzuchtige Lied van Lamech (Gen. 4:19-23)
en dus in het nageslacht van Kain
De man die zijn 2 vrouwen tot de orde wilde roepen
en toen grote waanzin uitsprak

Lamech is de naam van twee personen uit de Thora en Bijbel.

De zoon van Metusaël, een afstammeling van Kaïn. Hij was de vader van Jabal, Jubal en Tubal-Kaïn. Zijn vrouwen heetten Ada en Silla of Zilla. Bekend is zijn wraakzuchtige Lied van Lamech (Gen. 4:19-23). Daarin bezingt hij het feit dat hij een man doodsloeg die hem een wond had toegebracht en een jongen die hem een striem had toegebracht.

De zoon van Metuselach, een nakomeling van Seth. Deze Lamech gaf zijn zoon de naam Noach, in de verwachting dat deze de mensen zou troosten in hun moeiten op de door God vervloekte wereld.

Deze Lamech is de hoofdpersoon in de Openbaring van Lamech, een van de Dode Zeerollen.


Genealogie van Adam tot David
Van schepping tot zondvloed:     Adam · Seth · Enos · Kenan · Mahalalel · Jered · Henoch · Metusalem · Lamech · Noach · Sem
Geschiedenis van de aartsvaders:     Arpachshad · Selach · Heber · Peleg · Rehu · Serug · Nahor · Terach · Abraham · Isaak · Jacob
Van 12-stammenrijk tot koninkrijk:     Juda · Farez · Chesron · Ram · Amminadab · Nahasson · Salmon · Boaz · Obed · Isaï · David

Hans

 

 

Vergeef degene die je zo haat

Bedenk je van wat hij nog steeds voor jouw zal bepalen

Dat jouw vrouw, je kinderen en kleinkinderen je dankbaar zullen zijn

En weet dat zij je zien als iemand die je zelf blijkbaar helemaal niet kent

Want zolang jij nog niet deed vergeven

Verblijf jij in de haat

Vergeef daarom om zelf genadig te kunnen zijn

En daarmee een voorbeeld voor anderen

 

Forgive the one you hate

Make up your mind and see what he will still determine for you

Your wife, your children and grandchildren will be grateful

And know that they see you as someone who apparently doesn't know itself

Because as long as you didn' t forgive

you still staying in the hate

Therefore be merciful to forgive themselves

And thus set an example for others

IS of het voormalige ISIS

Vier dingen die u moet weten over de Islamitische Staat (IS)

De bloedige opmars van de Islamitische Staat (IS, voorheen ISIS) in Irak en Syrië is nog altijd geen halt toegeroepen. Vier dingen die u moet weten over de terreurbeweging.

Eind juni riep terreurgroep ISIS een 'islamitisch kalifaat' uit. 

Daarmee werd de naam van ISIS (de Islamitische Staat in Irak en al-Sham) veranderd in 'Islamitische Staat' (IS). 

Een kalifaat is een staat die wordt geregeerd door een kalief, oftewel een opvolger van de profeet Mohammed.

ISIS-leider Abu Bakr al-Baghdadi, de voormalig leider van al-Qaeda in Irak, werd uitgeroepen tot kalief

Wie is/was 'de gevaarlijkste man op aarde'?
Volkskrant - 1 dag geleden


False testimonies, statements true big theater is built around and where slaves have to listen to all:
I bear witness that there is no God

but I bear witness that Muhammad is the Messenger of Allah

 

Onware getuigenissen, uitspraken waar groot theater omheen is gebouwd en waar dus allemaal slaven naar moeten luisteren:

Ik getuig dat er geen God is,

maar ik getuig dat Mohammed de boodschapper van Allah is

Profiel Mogelijk is de leider van IS, Abu Bakr al-Baghdadi, ernstig gewond geraakt tijdens ...

Alle moslims moeten hem volgen als leider van de islam.

Baghdadi roept alle moslims wereldwijd op om te migreren naar het kalifaat in Syrië en Irak. 

Moslimstrijders moeten in zijn ogen wraak nemen vanwege misstanden tegen moslims wereldwijd.


De Islamitische Staat beheerst delen van Irak en Syrië. 

De opmars van de terreurbeweging begon in 2013, toen het Syrische Ar-Raqqah door strijders van de beweging werd ingenomen. In 2014 volgde het overwegend soennitische Fallujah, in de Iraakse provincie Anbar. Ook werden dorpen bij de Turkse en Syrische grens overlopen.

In juni grepen strijders van de Islamitische Staat na een lange strijd de macht in Mosul, de tweede stad van Irak. Regeringstroepen en Koerden vechten sindsdien tegen de IS-strijders om de controle over de stad terug te krijgen, vooralsnog zonder het gewenste resultaat.

Een belangrijk strijdtoneel is het Syrisch-Koerdische Kobani, bij de grens met Turkije. In september omsingelden strijders van IS de stad en in oktober vielen de militanten Kobani binnen. De Koerdische Peshmerga-strijders rukken inmiddels op naar Kobani. 

Als de stad valt, beheerst IS een groot deel van het grensgebied. 

IS wordt met een internationale coalitie bestreden

Obama kondigde op 11 september, ruim een maand na de eerste luchtaanvallen, aan dat IS wereldwijd zal worden "vernietigd".

Dat betekent dat er ook doelen van IS in Syrië worden bestookt.

Een internationale coalitie staat Amerika bij.

Ook Nederland steunt de strijd tegen IS in Irak, onder meer met F-16's.

Die F16's bombardeerden begin oktober al de eerste doelen in Irak. 

In reactie op de Amerikaanse bombardementen onthoofden IS-strijders twee Amerikaanse journalisten:

half augustus James Wright Foley en begin september Steven Sotloff. 

Video's van de onthoofdingen werden op internet gezet en wereldwijd werd er geschokt gereageerd. 

Obama heeft laten weten niet te zullen buigen voor de terreurdaden van IS. Volgens hem hebben de gruwelijke video's een averechts effect en maken ze Amerika sterker en saamhoriger. 

Duizenden strijders hebben zich bij de beweging aangesloten. 

Daartoe behoren ook veel buitenlandse jihadisten. Een groot deel van de westerse strijders in Syrië hebben zich bij IS aangesloten. 

Sommigen in Irak zien IS als een groep die het opneemt voor de gemarginaliseerde soennitische minderderheid in het land. 

Zij zijn het zat om door de sjiitische regering als tweederangsburgers te worden behandeld.

Ongeveer 97 procent van Irak is moslim. Hiervan hangt 65 procent het sjiisme aan, de overige 35 procent is soennitisch.

De Islamitische Staat heeft aan geld geen gebrek.

Zo verdient IS bijvoorbeeld geld door olievelden in het oosten van Syrië in bezit te nemen.

Professor Peter Neumann van King's College London schat het vermogen van IS op ongeveer 2 miljard dollar.

Ook beschikt IS over zware wapens, onder meer door overvallen op militaire bases in Irak en Syrië.

Het verhaal van Mohammed

'
Het leven van MohammedVrede zij met hem en diegene die Zijn naam noemt

Mohammed werd geboren rond 570 na Christus, te Mekka, de hoofdstad van het Arabische schiereiland. De Arabische maatschappij bestond uit een aantal stammen, waarvan de meeste een nomadenbestaan leidden. Mohammed behoorde tot de dominante stam, Quraisj, die zich gespecialiseerd had in de handel. Zijn vader, een koopman, stierf nog voor zijn geboorte, en op zesjarige leeftijd verloor hij zijn moeder, zodat hij opgevoed werd door zijn oom, eveneens een koopman, en zijn grootvader, een man die bekendstond om zijn vroomheid.

In het centrum van Mekka stond een grote heilige omheining - de Grote Moskee - en in het midden van deze omheining stond een kubusvormige tempel, de Kaçba. Van over het hele schiereiland kwamen vele Arabieren tijdens hun jaarlijkse pelgrimstocht naar de Kaçba. Sommige Arabieren, zoals de grootvader van Mohammed, waren overtuigd monotheïstisch en geloofden in een enkele God, die ze Allah noemden. Ze geloofden dat Abraham, de stichter van het judaïsme, en zijn zoon Ismaçl de Kaçba hadden gebouwd, op de plaats waar Adam, de eerste mens, het eerste huis had gebouwd. Maar de meeste Arabieren geloofden in allerlei goddelijke wezens; en de Kaçba stond vol heilige beelden die deze wezens moesten voorstellen.

Al op vroege leeftijd nam Mohammed het monotheïsme van zijn grootvader over. Terwijl hij opgroeide, werkte Mohammed eerst als herdersjongen. Daarna nam een rijke weduwe, Chadidja, hem in dienst als koopman en stuurde ze hem als leider van een karavaan met producten naar Jeruzalem. Deze tocht bracht hem rechtstreeks in contact met allerlei christenen en joden, en maakte een diepe spirituele indruk op hem. Terug in Mekka bood Chadidja zich aan als bruid, en hoewel hij pas vijfentwintig was, en zij veertig, accepteerde hij haar. Ze hadden een gelukkig huwelijk en kregen zes kinderen.Zijn huwelijk gaf Mohammed de financiële zekerheid zodat hij meer tijd kon besteden aan gebed en meditatie; en vaak trok hij er alleen op uit, doorgaans voor verscheidene dagen en nachten, naar de bergen in de buurt van Mekka, om dichter bij God te kunnen zijn. Op een dag, in het jaar 610, toonde een spirituele verschijning, die hij identificeerde als de engel Gabriël, enkele woorden met het bevel ze op te zeggen. Daarop beval Gabriël hem de woorden uit het hoofd te leren, en ze op te zeggen voor de anderen. Dit waren de eerste zinnen van het boek dat bekend werd als de koran - dat 'voordracht' of 'opzeggen' betekent. Daarna duurde het twee jaar voor de volgende openbaringen kwamen, die Mohammed de volgende tweeëntwintig jaar op regelmatige tijdstippen kreeg.

In het begin sprak Mohammed over deze openbaringen alleen met wie erin geïnteresseerd was; en zijn echtgenote Chadidja en zijn neef Ali waren de eersten die in de authenticiteit ervan geloofden. Daarna kreeg hij de opdracht van God om in het openbaar te spreken. Vele mannen en vrouwen uit het volk waren onder de indruk en werden moslim, wat betekent 'hij die zich onderwerpt aan God'. Maar de religieuze leiders van Quraisj vreesden dat de ideeën van Mohammed een bedreiging waren voor hun eigen positie, en ondernamen verscheidene pogingen hem te laten vermoorden. Ze probeerden ook de bestaansmiddelen van de moslims te vernietigen.

Op een bepaald moment vluchtte een grote groep moslims naar Ethiopië, waar de christelijke vorst hun bescherming bood. Ten noorden van Mekka lag de kleinere stad Medina, met een bevolking die bestond uit twee Arabische stammen, die eeuwig met elkaar in conflict waren, en een joodse gemeenschap. In 622 kwamen de leiders van de twee stammen bij elkaar en nodigden Mohammed uit hun leider en rechter te zijn. Daarop droeg Mohammed alle moslims in Mekka op in het geheim naar Medina te vluchten; en hij volgde hen. Mohammed stelde een charter op voor Medina, waarin hij aan iedereen het recht gaf te leven in vrijheid, het recht om de eigen gebruiken en religie te behouden, zonder angst voor vervolging of onrechtvaardige behandeling; de enige algemene verplichting was elkaar te beschermen tegen elke vijand. Het charter werd aanvaard, en voor de eerste keer in vele jaren was er vrede in Medina. Een groot deel van de bevolking van Medina bekeerde zich tot de islam; en met hun steun besliste Mohammed een oorlog te organiseren tegen zijn eigen, oude stam. Hij gebruikte het charter ook om vele niet-moslims te overtuigen hem te vergezellen, met als argument dat de Quraisj-leiders zijn vijanden waren. Hij begon met het aanvallen van karavanen uit Mekka, om de economie van Quraisj te destabiliseren. Daarop stuurden Quraisj een groot leger op hem af, dat hij versloeg. Quraisj vormden een nieuw leger om Medina te bezetten, dat Mohammed wist te verslaan door een list, namelijk door de Quraisj-leider te laten geloven dat zijn troepen onderling verdeeld waren. Na verscheidene gevechten en schermutselingen leidde Mohammed zijn troepen naar Mekka zelf. Ondertussen was zijn reputatie al zo hoog dat hij geen enkele weerstand ondervond, en hij de stad zonder bloedvergieten kon intreden. Mohammed reed meteen naar de kaçba, waar hij alle heiligenbeelden vernielde - behalve een schilderij waarop Jezus en Maria waren afgebeeld.

Tegenover zijn vroegere vijanden stelde hij zich milder op, en vergaf alle Quraisj-leiders op voorwaarde dat ze hem trouw zwoeren. Dan richtte hij zijn aandacht op de andere Arabische stammen. Hoewel sommigen ontstemd waren over zijn vernielingen in de kaçba - ze hadden het met hun eigen ogen gezien - konden ze niet tegen zijn leger op, dat veruit het grootste was dat Arabië ooit had gehad. Binnen de kortste keren was praktisch het hele Arabische schiereiland onder de controle van Mohammed; en stam na stam besloot dat Allah veel machtiger was dan hun eigen oude goden. Chadidja was gestorven in 619, voor de migratie naar Medina. Hoewel polygamie een wijdverbreide praktijk was in Arabië, had Mohammed monogaam met haar samengeleefd. Toch kreeg hij in de jaren na haar dood nog twaalf vrouwen. De meesten van hen waren volwassen weduwen met wie hij geen seksuele relaties had; door in hun onderhoud te voorzien vervulde hij de belangrijkste sociale bedoeling van polygamie. Onder deze vrouwen waren er twee joods, en één christen. Hij verwachtte van zijn echtgenotes dat ze zijn levensstijl zouden delen, die extreem ascetisch was. Hij at weinig, en zijn maaltijden waren steeds eenvoudig; hij leefde in lemen hutten, sliep op de grond, droeg oude kleren, en naaide er telkens weer lapjes op als ze versleten waren. Hij beschouwde alle materiële dingen als een lening van God; dus zodra hij iets kreeg dat hij niet meteen nodig had, gaf hij het aan de armen. Bovendien was hij nederig; hij eiste geen speciale behandeling en deelde de huishoudelijke taken met zijn vrouwen en de algemene taken met zijn volgelingen. Mohammeds overwinning op Mekka vond plaats in 630. Kort daarop werd hij ziek; en terwijl zijn leer zich over heel Arabië verspreidde, werd zijn lichaam met de dag zwakker. Hij stierf in Medina in 632, 63 jaar oud.

Mohammed (Arabisch: محمد) (volledige Arabische naam: Moehammad ibn 'Abd Allah ibn 'Abd al-Moettalib ibn Hasjim ibn 'Abd Manaf al-Koeraisji) Mekka, ca. 570 - Medina, 8 juni 632), wordt door moslims en bahá'ís beschouwd als profeet en boodschapper van God. Volgens moslims is hij de voltooier van het monotheïstische geloof dat volgens de islam is begonnen met Adam en daarna werd geherintroduceerd door Nuh (Noach), Ibrahim (Abraham), Musa (Mozes), Isa (Jezus) en de overige profeten. Hij was ook actief als staatsman, sociaal hervormer, koopman, filosoof, redenaar, leraar, wetgever, militair leider en filantroop. In de islam wordt hij als de laatste profeet en boodschapper gezien die de uiteindelijke openbaring van God (Arabisch: الله, Allah), de Koran, heeft ontvangen. Door moslims wordt hij daarom aangeduid als het Zegel der Profeten.

Veel moslims zeggen op basis van Ahadith vaak na het horen van de naam Mohammed sallallahu alaihi wa sallam ("zegeningen en vrede met hem" of "vrede zij met hem"), in geschreven tekst vaak afgekort als 's(a)ws' of '(z)v(z)mh'.

 

Levensloop

Er zijn geen bronnen uit de tijd van Mohammed waarop een biografie gebaseerd kan worden. Het oudst bekende geschrift is de Sira van Ibn Ishaq (plusminus 750), latere biografieën zijn (deels) daarop gebaseerd.

Perzische miniatuur uit de 16e eeuw. Mohammed komt met Buraq, een hemels dier, aan in de hemel. Zijn gezicht is niet afgebeeld.

Jeugd

Nuvola single chevron right.svg Zie Geboortejaar van Mohammed voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
Nuvola single chevron right.svg Zie ook Stamboom van Mohammed

Verschillende gedichten uit de klassieke Arabische literatuur ondersteunen de traditionele visie, dat de afstamming van Mohammed van de stam van Haashim, een verarmde substam van de Qoeraisj is. De stam Qoeraisj komt voort uit het volk van Adnaan dat af zou stammen van Kedar,[1] de tweede zoon van de profeet Ismaël (Genesis 25:13-15).[2][3] Mekkaanse tegenstanders van Mohammed bekritiseerden hem met het argument, dat ze hem en zijn boodschap geloofd zouden hebben als hij een van de vooraanstaande mannen van de twee steden (Mekka en at-Thakif) zou zijn geweest.

Over zijn vader Abdallah ("dienaar van God"), die vlak voor de geboorte van Mohammed gestorven zou zijn, is weinig bekend. Zijn grootvader van vaders zijde wordt Abd al-Moettalib genoemd. Over hem is eveneens weinig bekend. Zijn moeder Aminah bint Wahab was afkomstig uit Medina en overleed toen hij zes jaar was. Tot zijn achtste was hij bij zijn grootvader in huis maar toen die stierf werd zijn opvoeding voortgezet door zijn oom, Aboe Talib. Uit historische bronnen zijn Mohammeds ooms Aboe Talib, Hamza en Abd al-Oezza bekend. Uit de islamitische traditie is ook bekend dat Mohammed in zijn jonge jaren als schaapherder heeft gewerkt voordat hij een koopman werd.

Polytheïsme en geestenverering kenmerkten de Arabische wereld toen Mohammed opgroeide, hoewel er ook Joodse stammen (met name in Medina) waren en groepen bedoeïenen die een vorm van monotheïsme kenden. Mekka was in die tijd een handelsstad waar enkele karavaanroutes samenkwamen. Handelaars en andere reizigers namen hun religies en (af)godsbeelden mee en velen daarvan werden in Mekka neergezet, vooral rond de Ka'aba. De Ka'aba was in de tijd van Mohammed een universeel religieus heiligdom waar 360 goden werden aanbeden. De stam Qoeraisj had vanouds het beheer over de Ka'aba. Mohammed groeide op in de stad en ontmoette daar voldoende rondreizende bedoeïenen en kooplieden uit allerlei windstreken om iets meer te weten te komen over deze religies. Ook nam zijn oom hem ten minste één keer mee naar Syrië. Een van de bijnamen die zijn stadgenoten hem volgens de overlevering gaven was al-Amin, de betrouwbare.

Toen Mohammed 25 jaar oud was trouwde hij met de vijftien jaar oudere weduwe Chadidja, die handelskaravanen bezat. Zij had hem kort daarvoor in dienst genomen als leider van een van haar karavanen. Reizend als Chadidja's handelsvertegenwoordiger kwam Mohammed in contact met joden en christenen. Hij kwam daarbij in aanraking met hun godsdienst.

Profeetschap in Mekka

Volgens de tradities zou Mohammed zich in de maand ramadan in het jaar 610 teruggetrokken hebben in de grot van Hira toen hem de engel Djibriel (Gabriël) verscheen en hem aanwees als profeet van God. Hij zou toen 40 jaar oud geweest zijn. De eerste vijf regels van Soera De Bloedklomp vormen volgens een meerderheid van de Koranexegeten het begin van de openbaringen die Mohammed gedurende de volgende 22 of 23 jaar via Gabriël van God zou hebben ontvangen. Deze openbaringen werden later samengevoegd in de Koran.

Na ongeveer twee jaar begon Mohammed in Mekka als profeet op te treden en riep hij zijn plaatsgenoten op geen afgoden meer te aanbidden. Zijn boodschap van monotheïsme, politieke eenheid en sociale bewogenheid stuitte op verzet van de heersende klasse die zijn rijkdom en aanzien mede aan de veelgodencultus rond het heiligdom in Mekka te danken had.

Wonderen

De Koran beschrijft niet openlijk dat Mohammed wonderen heeft verricht en algemeen wordt de Koran als het grootste wonder van Mohammed gezien. De Koran vermeldt dat God Mohammed een hemelse bescherming tegen de mensen gaf. De islamitische traditie schrijft echter wel vele bovennatuurlijke gebeurtenissen toe aan Mohammed. Zo liet hij op verzoek voor een wonder van de heidense Mekkanen de maan splijten (Bukhari, Volume 4, Boek 56, Nummer 831) en liet hij water uit zijn vingers stromen (Bukhari 3576 en Muslim 1856) waarmee hij aan het gebrek aan water bij zijn metgezellen een einde maakte terwijl ze met vijftienhonderd man waren. Veel moslims interpreteren de soera 54:1-2 als een verwijzing naar het splijten van de maan. De Isra en Mi'raj zijn de twee delen van een "Nachtelijke Reis" volgens de islamitische traditie de reis van Mohammed tijdens een nacht rond het jaar 621. Het is een gebeurtenis die zowel als een fysieke en spirituele reis wordt beschreven. Een korte schets van het verhaal is in Soera 17 te vinden en andere gegevens komen uit de Hadith. Hier zou Mohammed met Buraq naar "de verste moskee" reizen waar hij leiding geeft aan andere profeten in het gebed. Hij stijgt dan naar de allerbovenste hemel, waar hij tot God spreekt en de instructies van God ontvangt die voor de gelovigen de details van het gebed inhouden. Volgens de tradities is deze reis een van de belangrijkste gebeurtenissen in de islamitische kalender.

Eerste volgelingen

Een illustratie van Mohammed in een zeventiende-eeuwse kopie van een veertiende-eeuws exemplaar van een werk van Al-Biruni.

Tot Mohammeds eerste volgelingen behoorden zijn vrouw Chadidja, zijn vriend en koopman Aboe Bakr, zijn minderjarige neef Ali, zijn geadopteerde zoon Zayd en de rijke koopman Oethman ibn Affan. Vanwege zijn sociale boodschap trok hij in het begin met name armere Mekkanen en slaven aan. In de dertien jaar dat Mohammed in Mekka predikte verzamelden zich ongeveer 70 families om hem heen.[4]

Machtsstrijd in Mekka

De heersende klasse voelde zich door het optreden van Mohammed dermate bedreigd dat ze hem het leiderschap over Mekka aanboden op voorwaarde dat hij met zijn prediking ophield. Toen Mohammed dat weigerde, riep een aantal leidende figuren op tot een boycot van de clan van Mohammed, die twee jaar duurde. Zij raakten gedurende die tijd economisch en sociaal volledig geïsoleerd. In die tijd overleed Chadidja en niet lang na het opheffen van de boycot ook zijn oom en beschermer Aboe Talib ibn Abdul Muttalib, wat zijn tegenstanders in de gelegenheid stelde om openlijk te speculeren over mogelijkheden om Mohammed uit de weg te ruimen.

Vertrek naar Yathrib

In 620 en 621 ontving Mohammed delegaties uit Yathrib (later Medina genoemd), waarvan de leden tot de islam overgingen en die de moslims uit Mekka hulp en bescherming aanboden. Dit stelde de moslims in de gelegenheid om naar Yathrib uit te wijken. Op het moment dat zijn vijanden hadden besloten om Mohammed gezamenlijk te vermoorden, vertrok hij in 622 naar Yathrib. Samen met Aboe Bakr wist Mohammed aan zijn belagers te ontkomen en vertrok hij 's nachts in zuidelijke richting, om zijn achtervolgers op een dwaalspoor te zetten. In een grot voorkwamen een spin en een rotsduif de ontdekking van deze schuilplaats door een web en een nest aan de ingang van de grot te maken. Zijn achtervolgers kregen zo de indruk dat de grot reeds lang niet meer betreden was.

Deze migratie staat bekend als de hidjra en is later als begin van de islamitische jaartelling gaan gelden.

Medina

afbeelding van Mohammed in Medina uit een Arabisch middeleeuws manuscript.

Mohammed vestigde zich in Yathrib. Zijn dromedaris werd bij aankomst losgelaten en wees zo de plaats aan van Mohammeds huis. De plaatsnaam werd omgedoopt in Medinat-un-Nabawi ('stad van de profeet'), later afgekort tot Medina. In Medina zou Mohammed naast zijn religieuze functie op een later tijdstip ook een politiek-militaire rol op zich nemen als opperbevelhebber van het moslimleger.

Verdrag van Medina

Volgens de tradities sloot Mohammed een verdrag met de Arabische en Joodse stammen dat bepaalde dat ieder zijn eigen religie vrij kon belijden, vijandigheden tussen moslims verbood en voorschreef dat geschilpunten ter beoordeling aan Mohammed werden voorgelegd. Tevens zouden de partijen elkaar steun verlenen in het geval een van hen door een vijand zou worden aangevallen.

Het Verdrag maakte weliswaar een einde aan de onderlinge vijandigheden tussen partijen in Yathrib, maar met de komst van Mohammed en zijn getrouwen ontstond een nieuw conflict, namelijk tussen moslims en niet-moslims. Het is onzeker of het overgeleverde verdrag hetzelfde is als het verdrag dat de strijdende partijen in Yathrib ondertekenden.

Slag bij Badr en Oehoed

Om in de landbouwenclave aan inkomsten te komen waren de moslims aangewezen op de steun van de inwoners van Medina, die mede daarom 'helpers' (ansaar) werden genoemd. De moslims waren geëmigreerd uit Mekka maar hadden al hun bezittingen achtergelaten. De Qoeraisj waren van plan om deze bezittingen van de moslims te gaan verhandelen. Zo vertrok er dus een karavaan met de bezittingen van de geëmigreerd moslims.

Mekka stuurde in 624 een leger om deze belangrijke karavaan te beschermen. Mohammed besloot om deze bezittingen niet zomaar in handen van de Qoeraisj te laten. Bij Badr, een oase op de karavaanroute tussen Mekka en Medina, kwam het tot een treffen. De karavaan bleef in handen van de Mekkanen, maar het leger van de Mekkanen werd door het aanzienlijk kleinere leger van de moslims onder leiding van Mohammed verslagen. Volgens de overlevering was dat te danken aan de tussenkomst van engelen, die het aantal van de moslims schijnbaar deed toenemen.

In 626 versloeg een leger van circa 3000 Mekkanen het duizendkoppige leger van moslims bij Oehoed. De moslims moesten zich in Medina terugtrekken.

In 627 stuurde Mekka een leger van 10.000 soldaten naar Medina om de moslimgemeenschap definitief te vernietigen. De moslims hadden echter een gracht gegraven, een techniek die nieuw was voor de Arabieren die gewend waren om man tegen man te vechten. Na twee weken beleg moest het leger zich terugtrekken, niet in staat de vesting van Medina binnen te komen. Deze gebeurtenis staat bekend als de loopgravenoorlog of 'Slag van de gracht'. Belangrijk voor wat volgde zijn de onderhandelingen van de Qoeraisj met de joden van Banoe Koraiza om via het zuiden van de oase van Medina waar deze joden woonden, de stad binnen te trekken,[5] onderhandelingen die weliswaar niet tot concrete hulp aan de Mekkanen leidden maar wel aanleiding gaven tot wantrouwen.

Vrijwel meteen hierna keerde Mohammed zich tegen de joodse stam Banoe Koraiza, daartoe volgens de tradities aangezet door de engel Djibril. Na een beleg van 25 dagen gaf de stam zich over. De stam onderwierp zich aan het oordeel van Mohammed, maar deze wees de strijder Sa'd ibn Mua'dh aan als rechter. Deze veroordeelde de volwassen mannen van de stam collectief tot de dood en de vrouwen en kinderen tot slavernij.[6] Mohammed koos een van de weduwen, Raihana, als zijn persoonlijke slavin.

Al voor de Slag van de Gracht wilde Mohammed het bloedgeld verhogen, maar volgens de overlevering zou tijdens de onderhandelingen met de joden aan Mohammed zijn geopenbaard dat de joden hem wilden vermoorden. De joodse vesting werd twee weken belegerd, waarna de palmbomen werden omgehakt, iets wat de joden zo'n angst inboezemde, dat zij vroegen te mogen vertrekken. Met alles wat zij mee konden nemen, vertrokken zij naar Khaybar.[7]

Na het Verdrag van Hoedaibiya echter, waarbij een wapenstilstand tussen de moslims met de Qoeraisj werd gesloten, besloot Mohammed zijn aandacht te richten op het gevaar in het noorden, Khaybar. Met 600 man werd gepoogd in de Slag bij Khaybar de plaats in te nemen die als onneembaar gold. Met het kleine leger leek Mohammed gedoemd te zijn deze Slag te verliezen, maar de onderlinge verdeeldheid in het stammensysteem aan de joodse zijde leek Mohammed in de kaart te spelen. Hoewel de overleveringen spreken van een snelle overwinning, moet de strijd een maand in beslag hebben genomen. Een vredesvoorstel van de joden aan Mohammed werd geaccepteerd met Koranistisch voorschrift. Het was precies het soort overeenkomst dat de Arabieren in de sedentaire gebieden regelmatig sloten met de bedoeïen; in ruil voor de helft van de dadeloogst zou Mohammed voor militaire bescherming zorgen. Het nabijgelegen Fadak hoorde van deze overeenkomst en anticipeerde op een mogelijke aanval. Ook de Fadakse joden besloten zich over te geven onder dezelfde voorwaarde. Om dit alles te bezegelen trouwde Mohammed de dochter van zijn voormalige vijand.[8]

Omringende Arabische stammen begonnen nu de kracht van Mohammed te erkennen en waren bereid om verdragen met hem te sluiten.

Mohammed reist op een ezel terug naar Mekka met op de achtergrond de vier aartsengelen

Terugkeer naar Mekka

In 628 trok Mohammed met 1500 ongewapende volgelingen in ihram (pelgrimskledij) en voorzien van een groot aantal offerdieren naar Mekka met het doel de hadj te verrichten, maar de toegang tot de stad werd hem ontzegd. De Qoeraisj en de moslims kwamen wel een tienjarig bestand overeen, het Verdrag van al-Hoedaibiyyah, dat de moslims in staat stelde om het jaar daarop de kleine bedevaart, de oemra, te verrichten. Voor de zekerheid trokken de Mekkanen zich terug op de omringende heuvels. Na vijf dagen verblijf in Mekka keerden de moslims weer terug naar Medina.

In januari 630 schonden de Mekkanen het verdrag van al-Hoedaibiyya ,doordat enkele Qoeraisjieten de clan Bakr hielp bij het doden van een aantal leden van de met Mohammed verbonden clan Choezaa'a. Daarop overvielen de moslims met een leger van 10.000 soldaten Mekka. Mohammed kondigde algehele amnestie voor de Qoeraisj af, op voorwaarde dat zij zich niet tegen Mohammeds heerschappij zouden verzetten. Na de terugkeer in Mekka werd de Ka'aba door Mohammed gezuiverd van de in totaal 360 afgoden in en rondom de Ka'aba. Elf Qoeraisjieten werden uiteindelijk ter dood gebracht.

In zijn laatste levensjaren zou Mohammed een aantal brieven naar naburige heersers hebben gestuurd, met daarin een uitnodiging de islam te accepteren. Hij zou brieven hebben geschreven aan de volgende wereldleiders:

  • De Romeinse keizer Herakleios. Hoogstwaarschijnlijk heeft de brief de keizer niet eens bereikt. Ook zou Abu Sufyan ibn Harb, toen nog geen moslim maar een mede-ondertekenaar van het Verdrag van al-Hoedaibiyyah, een onderhoud met Heraclius hebben gehad. Heraclius zou onder de indruk zijn geweest maar zich om politieke redenen niet tot de islam hebben willen bekeren.
  • De negus van Abessinië, die reeds eerder een deel van de moslims onderdak had gegeven toen zij in Mekka werden vervolgd. De negus zou een positief antwoord hebben teruggestuurd waarin hij zou verklaren de islam te willen accepteren. Vrij snel daarop overleed de negus echter.
  • Muqawqis, door sommige bronnen patriarch Cyrus van Alexandrië genoemd, die namens de Romeinen Egypte bestuurde. Hoewel moslims de brief aan Muqawqis als authentiek zien, wordt deze authenticiteit door sommigen betwist. Muqawqis zou Mohammed twee concubines hebben teruggestuurd, maar zijn antwoord was ontwijkend en hij bekeerde zich niet.
  • Sjah Khusro II van Iran. Deze zou de brief direct hebben verscheurd en nam overigens niet de moeite te reageren. Hij zou zelfs soldaten naar Mekka hebben gestuurd om de persoon die zulke 'brutaliteiten' verkondigde gevangen te nemen. Naar verluidt bekeerden deze soldaten zich in plaats van dat ze Mohammed arresteerden. Wellicht was de reden voor deze reactie dat Mohammed zijn naam voor die van Khusro had geschreven, wat Khusro als een belediging ervoer.
  • Munzir ibn Sawa Al Tamimi, die voor de Iraniërs in Bahrein als gouverneur optrad. Hijzelf en een groot deel van zijn onderdanen bekeerden zich.
  • Hauda bin Ali, de heerser van Al-Yamama, een woestijngebied in westelijk centraal-Arabië. Deze wilde zich alleen bekeren indien hij een hoge post zou krijgen binnen de oemma, wat Mohammed weigerde.
  • Harith ibn Abi Shamir al-Ghassani, Ghassanidische gouverneur van Damascus, toentertijd deel van het Oost-Romeinse Rijk. Hij zou de brief als beledigend hebben ervaren.
  • Jaifer en `Abd al-Jalani, twee broers die de Azd stam in het huidige Oman bestuurden, ontvingen de brief en bekeerden zich tot de islam.

In maart 632 volbracht Mohammed zijn enige hadj. Tijdens de reis hield hij een preek waarin hij een aantal richtlijnen op religieus en sociaal gebied nogmaals uiteenzette en afscheid nam van zijn volgelingen.

Na een kort ziekbed overleed Mohammed rond de middag op maandag 8 juni 632 in Medina. Hij was toen 62 of 63 jaar oud. Zijn vriend en schoonvader Aboe Bakr volgde hem op als leider (kalief) van de moslims. Mohammed werd begraven in de kamer waar hij stierf en die later tot de Moskee van de Profeet werd omgebouwd. Dit omdat volgens de islam de lichamen van profeten niet verplaatst mogen worden.

Mohammeds vrouwen

In de Hadith van Bukhari (1:282) staat dat Mohammed op enig moment negen vrouwen heeft gehad. Als profeet had hij deze bevoegdheid in een openbaring van God gekregen; voor de andere moslims gold en geldt de beperking zoals geopenbaard in Soera De Vrouwen, waar in aya 3 een beperking van vier vrouwen wordt opgelegd die allen gelijkwaardig behandeld behoren te worden.

Achter elke naam van een vrouw staat de huwelijksdatum (voor zover bekend), of ze maagd, weduwe of gescheiden was, of er een politieke reden voor het huwelijk was en of ze Mohammed overleefde.

Boodschap

Mohammed ontvangt in een openbaring een gedeelte van de Koran tijdens een slag

Diverse Koranverzen benadrukken dat Mohammed geen stichter van een nieuwe religie was. Zijn taak bestond alleen uit het oproepen van de schepping en de mensheid[9] om terug te keren tot de oorspronkelijke religie, die in de Koran wel de religie van Ibrahim wordt genoemd, en om te waarschuwen voor de Dag des oordeels. De Koran leert dat God zich al eerder tot andere volken had gericht, maar zich nu voor het eerst rechtstreeks tot de Arabieren richtte.

Soera De Kantelen 157-158 stelt:

"Hen, die de boodschapper, de reine profeet volgen, die zij in de Torah en het Evangelie beschreven vinden, legt hij het goede op en verbiedt het kwade, veroorlooft hun de goede dingen en verbiedt de slechte en ontheft hen van de last en de kluisters die hen bonden. Zij, die in hem geloven en hem eren en ondersteunen en het licht dat met hem is neergezonden volgen, zullen gewis slagen. Zeg: "O mensdom, ik ben u allen tot een boodschapper van God, aan Wie het koninkrijk der hemelen en der aarde behoort. Er is geen God naast Hem. Hij geeft het leven en doet sterven. Gelooft daarom in God en Zijn boodschapper, de reine Profeet, die in God en Zijn woorden gelooft en volgt hem opdat gij recht geleid moogt worden."

Joden en christenen

Omdat Mohammed met joden en christenen in aanraking kwam, wordt door islamologen verondersteld dat hij de joodse en christelijke leer 'bewerkte' of er elementen uit overnam. In die visie is Mohammed dan ook de auteur, of tenminste de redacteur van de Koran. Moslims gaan er daarentegen van uit dat de Koran in opdracht van God door de engel Gabriël (Jibriel) aan Mohammed geopenbaard werd.

De voor de Arabieren revolutionaire religieuze ideeën worden in de Koran nadrukkelijk in verband gebracht met de Mensen van het Boek (ahl al-kitab), een uitdrukking die verwijst naar de joodse en christelijke gemeenschappen op het Arabisch schiereiland. Soera Jonas 94 daagt de tegenstanders van Mohammed zelfs uit om de Mensen van het Boek te consulteren voor onweerlegbaar bewijs voor de waarheid van zijn boodschap: "En als u over hetgeen Wij tot u hebben nedergezonden twijfelt, vraagt dan degenen die het Boek vóór u hebben gelezen."

Toch konden joden en christenen het met die boodschap niet zomaar eens zijn. Het voornaamste twistpunt vormt de status van Jezus: volgens de joden géén profeet, volgens christenen méér dan een profeet en zelfs Gods zoon. Ook konden joden en christenen in Mohammed niet zomaar een profeet zien; deden zij dat wel, dan bekeerden zij zich tot de islam.

Nuvola single chevron right.svg Zie ook Joodse visies op Mohammed

Visies en opinies

De islam over Mohammed

Volgens de islam is Mohammed de langverwachte laatste profeet en boodschapper van God die, na een reeks profeten uit Israël, voor de gehele mensheid zou komen met een universele wet. Zijn komst zou dan ook plaatsvinden in een periode tussen ná de eerste en vóór de tweede komst van de Messias. Hiermee ontbindt volgens de islam Mohammed zowel de Thora als het Evangelie, die niet zuiver overgeleverd zouden zijn. Moslims zien het Evangelie als een aanvulling op de Thora, terwijl de Koran de vervanger van de Thora is. De komst van de messias zal daarom onder de wetten van de Koran vallen en niet onder die van de Thora. De komst van Mohammed manifesteert volgens de islam het verbond van God met de mensheid. De Koran (Soera De Profeten 107) zegt namelijk het volgende: "En Wij hebben u slechts als genade voor de werelden gezonden." Moslims geloven dat Mohammed in het Oude Testament door Mozes en Jesaja en in het Evangelie door Jezus is voorspeld. Mohammed is een profeet en zal niet terugkeren als messias.

Er is ook een Hadith overgeleverd waarin Mohammed het volgende zegt: "Waarlijk, ik en de profeten voor mij zijn te vergelijken met een bouwwerk dat door een man gebouwd wordt, dat een mooi aanzien wordt gegeven, behalve de plaats van één hoeksteen die leeg is blijven staan. De mensen die dit gebouw kwamen bezichtigen, vonden het ontzettend mooi, maar zeiden steeds: “Was die laatste hoeksteen maar ook geplaatst?” Toen zei de Profeet: “Ik ben die laatste steen en ik ben de laatste der profeten”". (Overgeleverd door al-Boecharie)

Belangrijk is dat Mohammed zijn hele leven eraan gewijd heeft de eenheid van God te prediken; de Koran waarschuwt onophoudelijk dat geen enkel schepsel de eer gegeven mag worden die alleen aan God verschuldigd is. Mohammed zelf waarschuwt ook om hem niet te vereren zoals de christenen Jezus vereren. Aboe Bakr zou bij het overlijden van Mohammed hebben gesproken: Mensen, als iemand Mohammed aanbidt, Mohammed is dood, maar als iemand God aanbidt, God leeft en zal niet sterven. Daarop reciteerde Aboe Bakr soera Het Geslacht van Imraan: "En Mohammed is slechts een boodschapper. Waarlijk, alle boodschappers vóór hem zijn heengegaan. Zult gij u dan op de hielen omkeren als hij sterft of gedood wordt?..."[10] Mohammed neemt wel een prominente plaats in in de "islamitische geloofsbelijdenis".

Het uiterlijk van Mohammed

In de Koran wordt nergens gesproken over het uiterlijk van Mohammed. De paar bekende afbeeldingen van Mohammed staan in geschriften uit Perzië, het huidige Iran, die voor de culturele elite waren bedoeld. Nu nog nemen sjiieten een wat lossere houding aan tegenover afbeeldingen dan soennieten. In de Hadith is echter wel informatie te vinden van zijn metgezellen die de profeet beschrijven. Volgens de meest gezaghebbende overleveringen van Al-Bukhari en Muslim was Mohammed van gemiddelde lengte, niet dik, had een wit rond gezicht met volle zwarte baard waarin maar weinig grijze haren zaten. Zijn gezicht zou schijnen als de maan als hij vol was. Hij had brede schouders, halflang haar, donkere ogen en lange oogleden. Als hij liep, was het of hij een heuvel afdaalde. Hij had ook een moedervlek zo groot als een duivenei tussen zijn schouderbladen, die in de traditie bekend werd als het ‘zegel der profeten’.

Een andere beschrijving vinden we van Oemm Ma'bad al-Khoezaa'iyyah, die door Mohammed en zijn metgezellen werd bezocht:

Aanhalingsteken openen

Ik zag een man die grote schoonheid bezat en een stralend gezicht en een mooi uiterlijk had. Hij was niet ontsierd door magerheid, noch was hij mismaakt door een klein hoofd. Hij was bijzonder aantrekkelijk. Zijn pupillen waren pikzwart en zijn wimpers waren lang en gebogen. Zijn stem was scherp en lichtelijk hees. Hij had een lange nek en een volle, maar niet al te lange baard. Zijn wenkbrauwen waren lang, dun en doorlopend. Wanneer hij zweeg, straalde hij waardigheid uit en wanneer hij sprak, werd hij omvat door heerlijkheid. De schoonste en prachtigste mens van veraf, de meest bekoorlijke en bevallige mens van dichtbij. Zijn woorden waren zoet en beslissend. Hij sprak niet te weinig en niet te veel. Zijn woorden waren als parels die van een koord rolden. Hij was van gemiddelde lengte: hij was niet te lang, noch was hij te kort waardoor men op hem neer zou kijken. Hij was als een twijg tussen zijn twee metgezellen. De meest glansrijke en achtenswaardige van de drie. Zijn metgezellen omringden hem: wanneer hij sprak, luisterden zij naar hem en wanneer hij beval, haastten zij zich naar zijn bevel. Hij werd geëerd en gevolgd. Hij was geen geprikkelde man, noch was hij iemand die onzinnigheid sprak .

Aanhalingsteken sluiten

Overgeleverd in Zaad al-Ma'aad (3/57), door Hoebaysh ibn Khaalid.

Hasan ibn Ali ibn Aboe Talib zei:

Aanhalingsteken openen

'Ik vroeg mijn oom, Hind ibn Abie Haalah at-Tamiemie, naar de eigenschappen van de Profeet, aangezien hij hem goed kon beschrijven. Hij zei: 'De Boodschapper van Allah was groots en geëerd. Zijn gezicht straalde zoals de volle maan tijdens een heldere nacht. Hij was langer dan de gemiddelde persoon en korter dan een slungel. Hij had een groot hoofd en golvend haar. Hij scheidde zijn haar niet, tenzij dit uit zichzelf gebeurde. Wanneer zijn haar niet gescheiden was, kwam dit niet verder dan zijn oorlellen. Hij had een witte, lichtende huid. Hij had brede slapen en dunne, lange wenkbrauwen die naar elkaar reikten, maar elkaar net niet raakten. Tussen zijn wenkbrauwen was er een ader die klopte wanneer hij boos was. Hij had een dunne, aan het eind omhoog gebogen neus die in het licht omvangen werd. Wie hem niet goed bestudeerde, zou denken dat hij een wipneus had. Hij had een volle, maar niet al te lange baard en geen volle wangen. Hij had een wijde mond en zijn tanden waren smal en van elkaar verwijderd.

Van zijn borst tot aan zijn navel was hij licht behaard. Zijn nek was als van een portret en blonk als zilver. Zijn lichaamsdelen waren in harmonie met elkaar. Hij had een stevig lichaam, maar was niet zwaarlijvig. Zijn buik en borst liepen in een rechte lijn. Hij had een brede borst en zijn schouders waren ver uit elkaar. Hij had grote gewrichten en zijn lichaam was lichtgekleurd. Haren liepen in een dunne lijn van zijn bovenborst tot aan zijn navel, daarbuiten waren zijn borst en buik onbehaard. Hij had behaarde onderarmen, schouders en bovenborst. Hij had lange handbenen, grote handen en gladde ledematen. Hij had dikke, maar gladde vingers en tenen en diepe voetholten. De bovenkant van zijn voeten was glad; als er water over werd gegoten, vloeide het snel van zijn voeten. Wanneer hij liep, tilde hij zijn voeten hoog van de grond. Hij liep voorovergebogen, op een nederige wijze, en nam grote stappen. Wanneer hij liep, was het alsof hij van een helling neerdaalde. Wanneer hij wilde omkijken, draaide hij met zijn hele lichaam om. Zijn blik was vaak neergeslagen en hij keek meer naar de grond dan naar de hemel. Meestal keek hij vanuit zijn ooghoeken. Hij liet zijn Metgezellen voor zich lopen en liep zelf achter hen. Wanneer hij iemand tegenkwam, was hij de eerste die groette.

De Boodschapper van Allah was doorgaans bedroefd en altijd in gedachten verzonken. Hij kende geen rust. Hij zweeg lange pozen en sprak enkel wanneer dit nodig was. Hij begon en eindigde zijn woorden vanuit zijn mondhoeken. Hij sprak met weinig woorden die vele betekenissen bevatten; duidelijke en beslissende woorden die buitensporig noch nalatig waren. Hij was vriendelijk, niet hardvochtig en vernederde niemand. Hij minachtte geen enkele gunst, hoe klein deze ook was. Maar hij prees geen voedsel, noch bekritiseerde hij dit. Hij werd nooit boos omwille van deze wereld, noch omwille van iets wat hiermee te maken heeft. Maar wanneer de waarheid werd aangetast, herkende niemand hem en niets kon zijn woede bedwingen, totdat hij de waarheid had gevestigd. Hij werd nooit boos omwille van zichzelf, noch zocht hij ooit vergelding voor zichzelf. Wanneer hij wees, wees hij met zijn hele hand en wanneer hij verbaasd was, draaide hij deze om. Wanneer hij sprak, gebaarde hij met zijn hand en sloeg met zijn rechterhandpalm tegen de binnenkant van zijn linkerduim. Wanneer hij boos werd, draaide hij zich volledig om en wanneer hij verheugd was, sloeg hij zijn blik neer. Zijn lachen was meestal niet meer dan een glimlach, waarbij hij zijn tanden ontblootte die als hagel uit de wolken waren.'

Aanhalingsteken sluiten

Enkele andere religieuze en humanistische visies op Mohammed

Sommige humanisten zien Mohammed, net als Jezus en Boeddha, als een belangrijk ethisch leider.

In de Middeleeuwen stond Mohammed onder de joden bekend als 'ha-meshuggah' ("de kwade" of "de bezetene", vergelijk het Nederlandse woord 'mesjogge'). De titel wordt onder andere in de Hebreeuwse Bijbel gebruikt voor degenen die zichzelf als profeten beschouwden, maar vals waren. Voor veel joden is de ernstig afwijkende hervertelling door Mohammed van oude verhalen onverteerbaar.

Mohammeds ontkenning van de goddelijke status van Jezus gaat in tegen de christelijke dogmatiek. Christenen beschouwen Mohammed als een valse leraar. Anderen gaan nog een stap verder en beweren dat Mohammed werd geïnspireerd door Satan.

Veel middeleeuwse christenen meenden dat de stichting van de islam een schisma binnen het christendom was, en dat Mohammed oorspronkelijk een christelijke priester was. In De Goddelijke Komedie van Dante Alighieri wordt Mohammed samen met Ali in de negende kloof van de achtste kring van de Hel geplaatst als zijnde schismaticus.

Volgens het Bahá'í-geloof is Mohammed niet de laatste profeet (maar wel de laatste van de profetische cyclus, die met Adam was begonnen), maar Bahá'u'lláh, die wordt beschouwd als de, tot nu toe, laatste in de reeks Boodschappers van God.

Ook een deel van de Ahmadiyya-moslims geloven dat Mohammed niet de laatste profeet was.[bron?]

Historisch-kritische kanttekeningen

Buiten de islamitische overlevering is er over het optreden van Mohammed in de periode in Mekka weinig informatie te vinden. Wat we over hem weten, weten we uit de Koran, Korancommentaren en mondeling overgeleverde uitspraken van volgelingen. Moderne historici kunnen niet anders dan zeer omzichtig omgaan met deze informatie. De profeet staat niet vermeld in enig bekend historisch document van buurvolkeren. In de koran komt het woord Mohammed slechts viermaal voor, maar onduidelijk is of het om een eigennaam of een bijvoeglijk naamwoord gaat, dat met 'de prijzenswaardige' vertaald kan worden en of daar inderdaad de historische Mohammed mee wordt bedoeld. In de Korantekst komt wel een naamloze jij-figuur voor, die soms gezant of profeet wordt genoemd.

Betrouwbaarheid van de overleveringen

De oudste biografie van Mohammed is die van Ibn Ishaaq en dateert van rond 750, meer dan een eeuw na de dood van de profeet. Dit is een verzameling mondeling overgeleverde uitspraken van tijdgenoten die niet beschouwd kan worden als objectieve en verifieerbare geschiedschrijving in de moderne zin van het woord. Volgens sommige islamologen lijken biografieën van de profeet vooral bedoeld om passages in de Koran achteraf van een context te voorzien en zijn het alleen al daarom geen betrouwbare historische bronnen.[11][12]

Wim Raven wijst erop dat er verschil van mening tussen moslimgeleerden en westerse islamologen en oriëntalisten bestaat over de vraag of de talloze overleveringen over Mohammed inderdaad als historisch betrouwbaar materiaal mogen worden beschouwd. Moslimgeleerden geloven dat dit materiaal in grote lijnen met de werkelijkheid overeenkomt, westerse geleerden hebben daarentegen hun ernstige twijfels, met name omdat nauwelijks enige brontekst met zekerheid in de eerste eeuw van de islam te dateren zou zijn en van vele teksten elkaar tegensprekende varianten bestaan. Niet-islamitische bronnen, die soms heel oud zijn, zouden een heel ander beeld opleveren dan islamitische bronnen.[13]

De pogingen om feit en fictie in de beschikbare bronnen van elkaar te onderscheiden hebben tot nu toe weinig bruikbare resultaten opgeleverd voor een kritische beschrijving van de historische persoon Mohammed en de rol die hij speelde in de islam. Harald Motzski stelt dat het onderzoek op dit moment gevangen is in een dilemma. Aan de ene kant is het volgens Motzki niet mogelijk een historische biografie te schrijven zonder ervan beschuldigd te worden de bronnen kritiekloos over te nemen, terwijl het aan de andere kant onmogelijk is om op basis van een kritische beschouwing van die bronnen een bruikbare biografie te schrijven.[14] Arthur Jeffrey veronderstelde in 1926 dat er misschien gewacht moet worden op verder onderzoek naar de vroege bronnen voordat er uitspraken kunnen worden gedaan over de historische Mohammed.[15][16]

Gezegde

"Als de berg niet naar Mohammed komt, zal Mohammed naar de berg moeten gaan" is een Nederlandse uitdrukking. Het betekent dat als het geluk niet naar je toe komt, moet je naar het geluk toe gaan. De vroegste verschijning van de uitdrukking is in het Engels in het werk "Essays", hoofdstuk 12, van Francis Bacon, dat in 1625 werd gepubliceerd, If the mountain won't come to Muhammad, Muhammad will go to the mountain.[17]

Externe link

Bronnen, noten en/of referenties

  1. site met de genealogie van Mohammed
  2. Genesis 25:13
  3. Er is overigens een door Al-Soejoeti overgeleverde Hadith die stelt dat Mohammed gezegd zou hebben: "Zoek in mijn stamboom niet verder dan Adnan".
  4. Karen Armstrong: Islam, geschiedenis van een wereldgodsdienst, 3e druk, 2005, pp. 65-66
  5. Mohammed, een poging tot begrip van de islam, Karen Armstrong, Uitgeverij Anthos, 2e druk, 1997, blz. 219, ISBN 90 414 0246 2
  6. The Legacy of Jihad: Islamic Holy War and the Fate of Non-Muslims, Andrew G. Bostom, blz. 17-19
  7. Mohammed, een poging tot begrip van de islam, Karen Armstrong, Uitgeverij Anthos, 2e druk, 1997, blz. 207-208, ISBN 90 414 0246 2
  8. Mohammed, een poging tot begrip van de islam, Karen Armstrong, Uitgeverij Anthos, 2e druk, 1997, blz. 249-250, ISBN 90 414 0246 2
  9. Een beknopte ilmihal, een beknopt handboek van de essentiële islamitische leer, Fazilet Nesriyat ve tic. a.s., Istanbul, circa 2005, blz 13
  10. Mohammed, een poging tot begrip van de islam, Karen Armstrong, Uitgeverij Anthos, 2e druk, 1997, blz. 276-277, ISBN 90 414 0246 2
  11. Karl-Heinz Ohling & Gerd-R. Puin, Die dunklen Anfänge, neue Forschungen zur Entstehung und frühen Geschichte des Islam, Berlin, 2005. Twaalf wetenschappers uit verschillende landen uiten in dit boek hun twijfels over het traditionele verhaal over de beginperiode van de islam. Recensie in Trouw, 3 maart 2006. Overigens komen hun conclusies niet allemaal met elkaar overeen.
  12. Hans Jansen, De historische Mohammed. De Mekkaanse verhalen, Amsterdam, 2005. Recensies in NRC, RD en Trouw
  13. Wim Raven in zijn inleiding bij: Ibn Ishaaq: Het leven van Mohammed, de vroegste Arabische verhalen, Amsterdam, 1980. Raven werkt dit niet verder uit.
  14. Vertaald van: S.A. Nigosian, Islam: Its History, Teaching, and Practices, p. 6. Gedeeltelijk in te zien via books.google.com
  15. The Quest of the Historical Muhammad, The Muslim World, vol. 16: 327-48,1926 [1]
  16. Voor meer over de vergelijking van de historische benadering van Mohammed met historisch onderzoek naar Jezus en de problemen die bij beiden oprijzen, zie b.v. F. E. Peters, The Quest of the Historical Muhammad, International Journal of Middle East Studies, Vol. 23, No. 3. (Aug., 1991), pp. 291-315, met een uitgebreid notenapparaat.
  17. http://www.gutenberg.org/files/575/575-h/575-h.htm#link2H_4_0012

'